بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

حلول ماه ربیع الاول مبارک


چند سالی است اواخر ماه صفر که می شود، متدینین و مذهبی ها برای هم پیامکی می فرستند که محتوای پیامک مورد نظر، حدیثی از حضرت پیامبر(ص) است، که، هر کسی مرا به خروج ماه صفر و آمدن ماه ربیع الاول، بشارت دهد من او را به بهشت بشارت می دهم.

   در اینجا ضمن بیان متن کامل حدیث؛ می خواهیم منظور صحیح حدیث را  بیان کنیم تا معلوم شود منظور حدیث را اشتباه متوجه شده ایم:

متن عربی حدیث این است: «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة»

اما این بخشی از حدیث است. پس جا دارد که متن کامل حدیث را ببینیم. متن کامل حدیث در دو کتاب شیخ صدوق(ره) یعنی معانی الأخبار ص205 و علل الشرایع ج1 ص175 آمده است. 

متن کامل حدیث بدین شریح است:

« عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ:

کَانَ النَّبِیُّ ص ذَاتَ یَوْمٍ فِی مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ عَلَیْکُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِکَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ یُحِبُّ أَنْ یَعُودَ لِیَکُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَیَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِیُّ ص ذَلِکَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِیَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَیَدْخُلُ عَلَیْکُمْ جَمَاعَةٌ یَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِی أَیِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِیَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِکَ یَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَکِنِّی أَحْبَبْتُ أَنْ یَعْلَمَ قُومِی أَنَّکَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ کَیْفَ لَا یَکُونُ ذَلِکَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِی بَعْدِی لِمَحَبَّتِکَ لِأَهْلِ بَیْتِی فَتَعِیشُ وَحْدَکَ وَ تَمُوتُ وَحْدَکَ وَ یَسْعَدُ بِکَ قَوْمٌ یَتَوَلَّوْنَ تَجْهِیزَکَ وَ دَفْنَکَ أُولَئِکَ رُفَقَائِی فِی الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ. »

ابن عبّاس گوید:

روزى پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به نیّت آنان پى‏ برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مى‏شوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است.

سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مى‏بریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را مى‏دانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه ‏ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود.»(معانی الأخبار ص205، علل الشرایع ج1 ص175)

پس همانطور که ملاحظه می کنید پیامبر(ص) در قالب این جمله خواستند به اصحاب بفرمایند که جناب ابوذر(ع) از اهل بهشت است. پس به اصطلاح علم حدیث؛ در این حدیث مورد مخصص است یا به عبارت دیگر این حدیث قضیة فی الواقعة است یا به عبارت دیگر از این حدیث نمی توان القای خصوصیت کرد. یعنی حدیث موردی است و قابلیت تعمیم ندارد. و نمی تواند الان مورد استناد قرار گیرد.

علاوه بر این بفرض هم که اینگونه نبود؛ پیامبر(ص) فرمودند بخروج آذار. آذار از ماههای رومی است و ماههای رومی نیز به لحاظ تعداد روزهای سال مانند سالهای شمسی و میلادی 365 روزه است. پس در هر سال هر ماه رومی با یکی از ماههای قمری مطابق می شود و اینگونه نیست که همیشه آذار با صفر مطابق باشد. در واقع ماه آذار از حدود یک هفته مانده به اول فروردین شروع می شود و تا یک هفته مانده به اردیبهشت ادامه دارد.

پی نوشت :

1- این روایت علاوه بر گفته هائی که عرض شد، می تواند یکی از قوی ترین سندها در اثبات حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) و تمامی پیروان واقعی آن حضرت باشد. همانطور که در متن روایت مشاهده می شود، پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) از کیفیت زندگانی و موت جناب ابوذر بعد خودشان خبر داده اند که بنابر روایات متعدد ...

خود حضرت ابوذر (رضی الله عنه) از مریدان امیر المومنین ،

تبعید کنندگان آن جناب از دشمنان ولایت علی ابن ابی طالب (علیه السلام) ،

و کسانی که هنگام وفاتش بر ایشان نماز خوانده و دفنش کردند، جناب مالک اشتر نخعی و یاران او که از شیعیان واقعی حضرت علی بودند.

پس ملاحضه می شود که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) با این روایت پرده از چهره ی کدامین گروه ها بر می‌دارند.

 

2- با تشکر از "حجت الاسلام بیدار" که اصل روایت را برای ما استخراج و نقل کرده و با تشکر از "خبر آنلاین" که ما را در تهیه متن الکترونیکی یاری کردند.

 

نظرات 23 + ارسال نظر
آشنا چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:20

کتاب شب های پیشاور رو خوندید؟

کتابشو کامل نخوندم.ولی صوتیش برام جالبتر بود.حالت داستانی میگه.تو مسیر راه هم میشه گوش داد.

آشنا چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:37

دارید؟
من خلاصه ای ازش خوندم. دوست دارم کاملش رو بخونم ولی وقت نکردم برم دنبال کتابش

کتابشو میخواید یا صوتیشو؟
کتابو فکر کنم مشترک خریدیم .باید ببینم دست کیه.

آشنا چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:47

صوتی اگر بدید خیلی خوبه
توراه گوش میدم

چشم حتما اطاعت امر میکنم.
فقط تا فردا بگردم بعد رو وبلاگ میذارم تا دانلودش کنید.
البته فکر کنم چندتا سایت برای دانلود گذاشتند.
http://maktabmaktab.blogfa.com/post-88.aspx

http://www.salehon.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%AC%D9%85%D9%88%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%AD%D8%AC%D9%85-80-%D9%85%DA%AF%D8%A7%D8%A8%D8%A7/
سایت موعود هم فکر کنم گذاشته باشه که باید فکر کنم خریداری کنید.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:16

خواهش میکنم
حقیقتش اصلا به ذهن خودم نرسید تو اینترنت دنبالش بگردم
میگردم پیدا میکنم
تشکر

چند تا آدرس براتون گذاشتم.
اگه موفق به دانلود نشدید اطلاع بدید یه فکر دیگه بکنم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:25

چشم أخوی

چشمتون بی بلا.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:41

اگر بخوایم سبک زندگی اسلامی رو به طور خلاصه بیان کنیم چی بگیم؟

نگاه کنید سبک زندگی اسلامی کلی داریم و بعدش جزء.
اول از همه ما باید به کجا برسیم؟سبک زندگی اسلامی برای چی؟
جواب برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی.
حالا میخوایم به این تمدن برسیم چطور؟
نگاه کنید تمدن داشتن یعنی تمام جنبه های یک حکومت را بتوانی تعریف کنی نه مثلا اقتصاد رو از یک جا برداری،فلان چیز رو از خودت بگی و فلان چیز دیگر رو از جای دیگر.بلکه مستقلا نسخه تمدن رو از یکجا برداشت نمایی.برای رسیدن به چنین تمدنی ،مردم آن حکومت باید همه از آن نسخه استفاده کنند و خود حکومت هم باید از آن نسخه استفاده کند.
برای مثال فردی که در آن حکومت زندگی میکند نمی تواند تربیت فرزندان را از یکجا برداشت کند و اقتصادش را از جای دیگر.
سبک زندگی اسلامی در کل روشی و نسخه ای ارائه می دهد برای رسیدن به تمدن اسلامی و یکجورایی مهندسی میکند.و این موضوع مهندسی فرهنگی به نوعی بر گرفته از اسلام است برای رسیدن به زندگی اسلامی.
حالا در جزء روحیه انقلابی،آرمان خواهی،مبارزه با ظالم(حکومت عربستان میگوید اگر حاکم ظالم هم باشد حق اعتراض نداریدپس این نوع زندگی اسلامی نیست).
در جزء جزء زندگی باید برداشت اسلامی و معرفتی داشته باشیم و از تفکرات دیگر یا خودمان برداشت نکنیم.
نمیدونم کامل بود یا نه؟اگر جایی مبهمه بفرمایید؟

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:08

مگه میشه جواب ناقص بدید؟
ولی چقد فاصله داریم!!!!!!
خدایا شکرت
ممنون

فاصله چی داریم؟
هیچی نیست.از دانستن تا عمل کردن خیلی فاصله هستش.
یه کتاب خوب درباره سبک زندگی "جهاد فرهنگی"هستش که صحبتهای حضرت آقا رو دانشگاه امام صادق(ع) طبقه بندی کرده با عنوان،به نظرم کتاب جالبیه.
خواهش میکنم.چوب کاری نفرمایید.دارم زکات علمم رو میدم.
ماهیت طرح خوبه.ولی نوع انجامش جای فکر داره.
من چندین بار با آقای......مسئول این طرح در استان صحبت کردم ولی به نتیجه نرسیدیم.
تهران هم سر کلاس به استادام گیر دادم.دیگه استادا طرح صحبت به این سمت نمیبرند چون میدونند نمیتونند جواب بدند.
حتی حضرت آقا گفت تمام ب....این طرح نیست و روحیه ن... رو هم حفظ کنید.ولی آقایون فقط رفتند اون سمت.
و خیلی موضوعات دیگه که طبقه بندی شده هستش و نمیشه گفت.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 01:48

آخ گفتید
من هم باشما100%موافقم
حتی مسئولین اصلیش هم نمیتونند جواب بدند!
فقط کاغذبازی و...
ازهدف اصلیش روز به روز دورتر میشیم

حالا الحمدلله داره یه تغییراتی انجام میگیره.
به نظرم کسانی که کار اجرایی این طرح رو دارند انجام میدند رو یه پا وایسن و درستشو انجام بدند.حتی اگه توبیخ بشند یا بودجه ندند.مهم اینه که کار درست انجام بشه.ممکنه سالهای بعد متوجه بشند.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:01

من احتمالا تا اذان صبح بیدارم!
مزاحم استراحت شما نمیشم
Thanks a lot for your answers to the my quetions.
By hope successful for you
Have a good night

خواهش میکنم.
زیر دیپلم بگید ما هم متوجه بشیم
شما هم موفق و پیروز و شب خوش داشته باشید.
ممنون وقتتون رو گذاشید و به عرایض بنده گوش دادید.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:02

ان شالله
با توکل برخدا

و توکلت علی الله
در دعای مادر عالم سربلند باشید.
به امید دیدار

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:18

از فرمایشات شما استفاده میکنم ان شالله بتونم عمل کنم
ان شالله
و ان شالله...

خواهش میکنم.صحبتها مال من نیست از دیگران هستش.
انشاا... با هم بتونیم بهشون عمل کنیم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:28

ان شالله با توکل برخدا و توسل به ائمه اطهار

انشاا... 100% توکل بر خدا حتی برای بستن بند کفش در سابه متوسل شدن به ائمه اطهار برای شفاعت ما.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:40

خداوند فرمودند؛شب را برای آسایش شما قراردادیم و...(مضمون آیه)
پس بهتر هست حرف گوش بدید و تشریف ببرید استراحت کنید

هر چی کمتر بخوابیم بهتره.رسول خدا سر شب میخوابید.نصف شب بیدار میشد.تمام بزرگان شب رو حداقل میخوابیدند.
البته ما برای اینجور چیزها بیدار نمیمونیم.دو سه شب آخره دیگه نشستیم پشت سیستم داریم نهایت استفاده رو میکنیم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 02:53

بله بله
پس درحال انجام کار هستید
خب باشه!اشکالی نداره بیدار بمونید
خدانکنه2سه شب آخر باشه(یجوری گفتید حس بدی به آدم دست میده و ناراحت میشه)

کار که نه داریم بیکاریمونو پر میکنیم.
دیگه آدم توی شهر غریب تنها باشه یجوریه.تا موقعی که اینجاییم باید استفاده کنیم.دیگه میرم ورزش و کتابهام با من هستند اونجا.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:06

ناراحت نباشید
بعد از هر سختی ،آسانی هست

ناراحت نیستم.
خدایا؛ از اینکه مرا در حد ایوب به حساب می آوری،سپاسگذارم.......
اللهم انی اسئلک صبر الشاکرین.
ما با اجازه بریم کمی استراحت کنیم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:14

الحمدلله

شکرا لله
شب خوش

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 03:27

شب بخیر

شب و روزتون بخیر.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:08

1سوال پیش اومد
شما گوشی معمولی دارید،چطور داستان شب های پیشاور رو توراه گوش میدید؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

من گفتم توی مسیر راه هم میشه گوش داد!
شما که آمار گوشی ما رو هم دارید!
ولی نه توی ماشین دوستان که با هم میرفتیم گوش میدادم.یا mp3 پلیر داشتم یا از گوشی دوستان گوش میکردم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:32

ببخشید جسارت کردم
شما هم فقط ما رو دعوا کن
سلام

علیکم سلام
نه بابا چه جسارتی!
شما ما رو اذیت نکن؛دعوا پیشکش.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:43

دیگه ایندفعه واقعاً باید گریه کنم

وای!
دیگه گریه برای چی؟

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:03

من که اذیت نکردم شما رو ، پس دعوام کردید

هر چقدر نمیخوایم قسم بخوریم نمیشه(حیف که قول دادم)
ما که حرفی به شما نزدیم.پس چه دعوایی
همینکه شما ما رو اذیت نکنی و نگی دعوا کردم برای ما کافیه.
باشه

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:30

باشه.چشم
از اینکه به قولتون عمل میکنید ،خوشحالم و برام خیلی ارزش داره

چشمتون بی بلا.
ممنون که به کارهای ارزشی بها میدید.
هر وقت هم عمل نکردیم شما یادآوری بفرمایید.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:49

من خودم اینقد نیاز به تذکر دارم که نگو!!!!!!!!!!!
چشم. ولی اول سعی میکنم خودم رعایت کنم بعد یادآوری کنم

همه نیاز به تذکر داریم.
ما قراراست کاروانی به سمت مولامون بریم نه تک نفره،پس باید دست هم رو بگیریم.
چشمتون بی بالا و بالای سر ما باشه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد