بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

شهید مطهری از نگاه امام خمینی قدس(سره)

12 اردیبهشت
شهادت آیة الله ...استاد مطهرى
فیلسوف و متفکر دانشمند، آیة الله استاد مرتضى مطهرى از یاران حضرت امام در دوران مبارزه با رژیم پهلوى و از مسؤ ولان بلند پایه نظام جمهورى اسلامى بود که بعد از عمرى مجاهدت در راه خدا و تلاش خستگى ناپذیر در عرصه هاى فرهنگى ، سیاسى و مذهبى ، در شامگاه 11 اردیبهشت ماه سال 1358 به دست کوردلان گروه فرقان به شهادت نائل آمد و به ملکوت اعلى پیوست .

ادامه مطلب ...

کارگر از نگاه امام خمینی قدس(سره)

11 اردیبهشت
روز جهانى کارگر
در اول ماه مه 1886 پلیس شیکاگو (در آمریکا) تظاهرات اعتراض آمیز کارگران در تشکیل اتحادیه هاى کارگرى را به خاک و خون کشید و چند تن از رهبران آنها را به مرگ محکوم کرد.در سال 1889 کنگره بین المللى کارگران در پاریس ، به پیشنهاد نماینده کارگران آمریکا، روز اول ماه مه را به عنوان روز جهانى کارگر برگزید و در پى آن در بسیارى از کشورهاى دنیا کارگران ، با برپایى مراسمى ، یاد و خاطره کارگران به خاک و خون کشیده شده و آن روز را زنده نگه مى دارند.

ادامه مطلب ...

حزب توده از نگاه امام خمینی قدس(سره)

10 اردیبهشت
کشف کودتاى حزب توده
با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج ) و پیگیرى پاسداران جان بر کف ، عده اى از سران حزب توده به جرم براندازى نظام ، جاسوسى به نفع بیگانگان ، سرقت و نگهدارى اسلحه و نفوذ در مراکز نظامى و انتظامى در 10 اردیبهشت 1362 دستگیر شدند.

ادامه مطلب ...

جوانی از دیدگاه امام خمینی قدس(سره)

8 اردیبهشت
روز جوان
دوره جوانى ، ایام بنیانگذارى و شکل گیرى شخصیت و تفکر انسان است . جوان هنگامى که خود را مى یابد، (بلوغ عقلى ) خود را مواجه با دنیاى عظیمى مى بیند که باید در آن ایفاى نقش کند و از تمام توان و استعداد خود بهره گیرد. در کشورى مانند ایران که درصدر بالایى از جمعیت را نسل جوان تشکیل مى دهد، توجه به این آینده سازان ضرورى است ، به همین بهانه روز 8 اردیبهشت را روز جوان نام نهاده اند تا مسائل این قشر بهتر بررسى شود.

ادامه مطلب ...

حجة الاسلام شاه آبادى از نگاه امام خمینی قدس(سره)

6 اردیبهشت شهادت حجة الاسلام شاه آبادى 

حجة الاسلام و المسلمین حاج شیخ مهدى شاه آبادى از مبارزان نهضت امام قدس سره و نماینده دوره اول مجلس شوراى اسلامى پس ‍ از بارها حضور در جبه هاى جنگ تحمیلى ، سرانجام در 6 اردیبهشت 1360 در جزیره مجنون بر اثر اصابت ترکش توپ متجاوزان بعثى به شهادت رسید.
 

# این شهید عزیز علاوه برآنکه خود مجاهدى شریف و خدمتگزارى مخلص براى
اسلام بود و در همین راه به لقاءالله پیوست ، فرزند برومند شیخ بزرگوار ما بود که
حقا حیات روحانى به اینجانب داشت که با دست و زبان از عهده شکرش برنمى آیم.
صحیفه نور جلد 18،ص 267

شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس از نگاه امام خمینی(ره)

5 اردیبهشت
شکست حمله نظامى آمریکا به ایران در طبس
پس از اشغال لانه جاسوسى ، آمریکا براى کسب حیثیت برباد رفته خود و براى رهایى گروگان ها دست به یک اقدام نظامى زد. بدین ترتیب که 6 فروند هواپیماى c130، 8 فروند هلیکوپتر نفربر به همراه 90 کماندوى مخصوص را وارد صحراى طبس کرد تا با همکارى مزدوران داخلى ، نقشه خود را در انتقال گروگان ها به خارج از مرزهاى ایران عملى سازد. در 5 اردیبهشت 1359 آمریکایى ها و ابزار پیشرفته نظامى آنها را در صحراى طبس نابود کرد.

ادامه مطلب ...

انقلاب فرهنگی از نگاه امام خمینی قدس(سره)

2 اردیبهشت
اعلام انقلاب فرهنگى
عدم همراهى فکرى دانشگاهها با حوادث انقلاب اسلامى و وجود عناصر وابسته به رژیم پهلوى در دانشگاهها و نیز حرکات خصمانه گروههاى نفاق در تبدیل کلاس هاى درس ، به ستادهاى عملیاتى خود براى تعرض مسلحانه به جمهورى اسلامى ، لزوم انقلاب فرهنگى در عرصه دانشگاهها را ایجاب مى کرد. از اینرو پس از اولتیماتوم سه روزه شوراى انقلاب به گروهکها مردم در 2 اردیبهشت 59 دانشگاه ها را تصرف کردند و امام هم از این عمل حمایت نمودند و دانشگاه ها تا27 آذر 61 تعطیل شد.

ادامه مطلب ...

تاٌسیس سپاه پاسداران از نگاه امام خمینی قدس(سره)

2 اردیبهشت
تاءسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامى
حضرت امام خمینى قدس سره در دوم اردیبهشت سال 1358 طى فرمانى به شوراى انقلاب اسلامى رسما تاءسیس نهاد مقدس (سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ) را اعلام کرد و شوراى انقلاب با تاءسیس ‍ شوراى فرماندهى سپاه گام اساسى را در جهت سازماندهى این نهاد برداشت . سپاه در آغاز تاءسیس ، صرفا یک نیروى شهرى به حساب مى آمد، اما حضور در صحنه هاى گوناگون انقلاب بخصوص جنگ تحمیلى موجب شد تا حضرت امام قدس سره در 26 شهریور 64 طى فرمانى ، تشکیل نیروهاى سه گانه زمینى ، هوایى و دریایى سپاه را ابلاغ نماید.

ادامه مطلب ...