بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

۱ ربیع الاول از نگاه امام خمینی قدس(سره)

1 ربیع الاول
هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله از مکه به مدینه
پیامبر اکرم در شب پنج شنبه ، اول ماه ربیع الاول سال چهاردهم بعثت به فرمان الهى هجرت تاریخ ساز خود را از مکه به یثرب که بعدها به مدینة الرسول لقب یافت ، آغاز نمود. در این شب ، حضرت على علیه السلام شجاعانه در بستر پیامبر صلى الله علیه و آله آرمید که به همین دلیل آن را لیلة المبیت مى نامند. پیامبر صلى الله علیه و آله پس از سه روز توقف در غار ثور رهسپار مدینه شد. ایشان در این سفر، در محله نخستین مسجد اسلام را تاءسیس کرد و در میان قبیله بنى سالم بن عوف اولین نماز جمعه را اقامه فرمود. این هجرت به دلیل اهمیت زیادش ، مبداء تاریخ مسلمانان گردید.

ادامه مطلب ...

آخر صفر از دیدگاه امام خمینی قدس(سره)

آخر صفر
شهادت حضرت رضا علیه السلام
دوران 20 سال امامت حضرت رضا علیه السلام مقارن با زمامدارى سه تن از خلفاى جور عباسى بود. ماءمون در سال 200 هجرى به اجبار امام را از مدینه به مرو آورد و در سن 55 سالگى به وسیله انار یا خرما مسموم شد و در مرو به شهادت رسید و بارگاه ملکوتى اش در مشهد، قبله اهل دل است .

ادامه مطلب ...

۲۸ صفر از دیدگاه امام خمینی قدس(سره)

28 صفر
رحلت پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله
نبى مکرم اسلام پس از 23 سال دعوت مردم به توحید و یکتاپرستى و تحمل شداید و سختى ها در راه اعتلاى کملة الله و انجام رسالت خویش ، در 28 صفر سال 1 هجرى در مدینه منوره شمع وجودش به خاموشى گرایید و جهان اسلام را از فیض جوشان خود محروم ساخت . عمر شریف آن حضرت 63 سال و بارگاه قدسى آن بنده برگزیده خدا، مدینه منوره مى باشد.

ادامه مطلب ...

آن مرد آمد

کلاس اول خواندیم ” آن مرد در باران آمد ” … اکنون می فهمیم تا آن مرد نیاید باران نخواهد آمد …

به سوی ظهور

کاروان حسینی طراوت نسیم بهاری دارد.

مرثیه شاهزاده بر امام حسین(ع)

اخبار رسیده از بحرین حاکی از آن است که شاهزاده«ناصر بن حمد آل خلیفه»فرزند ملک«حمد بن عیسی آل خلیفه»پادشاه بحرین که سنی مذهب است.طی اقدامی بی سابقه به مرثیه خوانی برای حضرت سیدالشهداء پرداخته و نوار کاست وی ماه محرم الحرام به بازار آمد.نام نوار که اولین تولید شاهزاده «ناصر بن حمد آل خلیفه» در این زمینه به شمار می رود«معجزه عاشورا»است. تمام اشعار این مرثیه خوانی با لحنی شدیداً غمگین توسط خود شاهزاده«ناصر»سروده شده و مربوط به روز عاشوراء واقعه طف و مصائب حادثه کربلا است. 

گفتنی است شاهزاده«ناصر بن حمد آل خلیفه»پسر چهارم ملک«حمد بن عیسی آل خلیفه» و متولد سال ۱۹۸۷ میلادی است.وی در حال حاضر ریاست کمیته المپیک بحرین را بر عهده دارد و عضو«شورای توسعه اقتصادی» بحرین نیز هست. همسر وی دختر معاون حاکم امارات متحده عربی شیخ«محمد بن راشد آل مکتوم» است.

راز خوشبختی

تاجری پسرش را برای آموختن راز خوشبختی نزد خردمندی فرستاد . پسر جوان چهل روز تمام در صحرا راه رفت تا اینکه سرانجام به قصری زیبا برفراز قله کوهی رسید. مرد خردمندی که او در جستجویش بود آنجا زندگی میکرد.وارد تالاری شد به جای اینکه با یک مرد مقدس روبه رو شود سالنی دید جنب وجوش بسیاری در آن به چشم میخورد، فروشندگان وارد و خارج می شدند، مرد م در گوشه ای گفتگو می کردند، ارکستر کوچکی موسیقی لطیفی می نواخت و روی یک میز انواع و اقسام خوراکی ها لذیذ چیده شده بود. خردمند با این و آن در گفتگو بود و جوان ناچار شد دو ساعت صبر کند تا نوبتش فرا رسد.خردمند با دقت به سخنان مرد جوان که دلیل ملاقاتش را توضیح می داد گوش کرد اما به او گفت که فعلأ وقت ندارد که راز خوشبختی را برایش فاش کند.

ادامه مطلب ...

۲۰ صفر از دیدگاه امام خمینی قدس(سره)

20 صفر
اربعین حسینى
چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام را اربعین گویند. چهل روز پس از شهادت امام حسین علیه السلام ، جابر بن عبدالله انصارى و عطیه عوفى به زیارت تربت حضرت نائل آمدند. در این که کاروان اسیران اهل بیت علیهم السلام در اربعین اول به کربلا بازگشتند، اختلاف است . بیشتر عالمان و مورخان بازگشت را صحیح نمى دانند. زیارت امام حسین در این روز معروف به زیارت اربعین بسیار فضیلت دارد و در روایات یکى از نشانه هاى مؤ من شمرده شده است . تکریم این روز، تداوم بخش نهضت عاشوراست .

ادامه مطلب ...