بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

رسم کتاب خوانی

رسم کتاب خوانی

۱۱ توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی


هدیه کتاب

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/1.jpg


کتابهای خوبی که میخرید را پس از مطالعه به دوستان و فرزندانتان بدهید تا آنهاهم بخوانند.
۷۴/۰۲/۱۸

کتابخوانی کودکان


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/2.jpg

کودکان را به کتابخوانی عادت بدهید؛ این کار تا آخر عمر همراه آنها خواهد بود.
۶۹/۰۲/۱۹ و ۹۱/۰۷/۲۰

کتابخوانی روزانه


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/3.jpg

به بهانه‌ی اشتغال و کارهای روزمره از مطالعه غفلت نکنید.
۶۳/۰۸/۱۵

عرضه کتاب


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/4.jpg


ناشرین در قطار راه آهن، مترو و اتوبوس‌ها کتابهای خوب و سرگرم کننده عرضه کنند.
۷۶/۰۸/۱۹

کتابخوانی تابستانی


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/5.jpg


در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصل تعطیلند حتما کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند.
۶۹/۰۲/۱۹


اهمیت کتاب


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/6.jpg

بهای کتاب را جزئی از هزینه‌های ضروری زندگی بدانید.
۷۴/۰۲/۱۸

زنگ کتابخوانی


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/7.jpg

معلمین و دانش‌آموزان در مدارس ساعاتی را به کتابخوانی اختصاص دهند. این را حتماً وزارت آموزش و پرورش بررسی کند.
۷۹/۰۲/۱۴

همراه کتاب


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/8.jpg

با خود کتاب همراه داشته باشید و از وقت‌های اضافه خود برای کتابخوانی استفاده کنید.
۷۵/۰۲/۲۲

بازار کتاب


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/9.jpg

دنبال کتاب مورد نظرتان بگردید تا ناشر و مؤلف هم برای پدید آوردن کتاب تلاش کند.
۷۶/۰۸/۱۹

صدقه کتاب


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/10.jpg

در صورت توان برای چاپ کتابهای خوب هزینه کنید و آنرا به حساب صدقه جاریه بگذارید.
۷۴/۰۲/۱۸

محفل کتابخوانی


http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/26310/images/11.jpg

جوان‌ها وقتی دور هم می نشینند و دوساعت، سه ساعت جلسه دارند، قرار بگذارند که از این جلسه، نیم ساعت کتاب بخوانند.
۷۶/۰۸/۱۹

نقشه راه اقتصادمقاومتی

http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1394/139402211536130f7.jpg


نمودار | مروری بر بیانات درباره اقتصاد مقاومتی 21/2/1394


بسم الله الرحمن الرحیم
از زمان ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و جلسه‌ای که برای تبیین این سیاست‌ها در اسفندماه سال ۹۲ در حضور رهبر انقلاب تشکیل شد، تاکنون بیش از یک سال می‌گذرد. ایشان در این جلسه این نکته را متذکر شدند که «سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» با سیاستهای کلی‌ای که پیش از این در زمینه‌های مختلف، ابلاغ شده است متفاوت است و در این سند، علاوه بر نقشه‌ی راه، شاخصهای درستْ پیمودن راه نیز مطرح شده است.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت تأکید اخیر رهبر انقلاب بر این موضوع، مجموعه‌ی بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی اقتصاد مقاومتی را در قالب دو نمودار درختی و بر اساس ۲۵ بیانات و متن ابلاغیه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مرور کرده است. در نمودار اول «ارکان اقتصاد مقاومتی» و در نمودار دوم «سیاستهای کلی» آن به روش درختی طبقه‌بندی شده است.
 
       
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29691/02.jpg   http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29691/01.jpg

تنها راه مهار کردن و یا از بین بردن بحران خاورمیانه


http://www.shomanews.com/Images/News/Large/News-635631886297384295.jpg

تنها راه مهار کردن و یا از بین بردن بحران خاورمیانه

من به کسانى که مسأله خاورمیانه را یک مسأله بحرانىِ دنیا مى‌دانند و مى‌گویند بایستى سعى کنیم بحران خاورمیانه مهار شود، مى‌گویم تنها راه مهار کردن یا از بین بردن بحران خاورمیانه این است که ریشه بحران خشک شود. ریشه بحران چیست؟ رژیم تحمیلى صهیونیستى در منطقه. 


بیانات در جمع بسیجیان حاضر در اردوى فرهنگى رزمىِ یاران امام على(ع) ۱۳۷۹/۰۷/۲۹

هدف خدایی انتخاب کنید


http://up.70ia.ir/uploads/1372170787395.jpg


باید برنامه‌ریزی را این‌طور بکنید. شما نگاه کنید، اگر میخواهید در جامعه خودتان، در کشور خودتان برنامه‌ریزی کنید، ببینید کدام یک از کارهایی که در جامعه وجود دارد، یا ممکن است در آینده باشد - یا هست، یا ممکن است باشد. ممکن است کاری الان نباشد، ولی بتوان آن را ایجاد کرد و به وجود آورد - و کدام یک از این سرگرمیها و اشتغالها میتواند جامعه و انسانها را به اهداف والای الهی و اسلامی نزدیک کند. ببینید آن کدام است، آن را انتخاب کنید. اگر آن را انتخاب کردید و البته کار کردید، میتواند همین هدف شما - یعنی این برنامه‌ریزی - برای خود شما هم زندگی راحتی را به وجود آورد. یعنی وقتی ما میگوییم هدف خدایی انتخاب کنیم، معنایش این نیست که باید در مدت عمرمان گرسنگی بکشیم و زندگىِ بد بگذرانیم؛ نخیر، کاملاً میتواند جهتگیرىِ خدایی باشد، در عین حال تأمین کننده نیازهای زندگی انسان هم باشد. شما در جامعه، هر شغلی انتخاب کنید که به نفع مردم باشد، لابد درآمدی هم دارد، لابد زندگی مناسبی هم همراه آن هست؛ اما وقتی شما این را انتخاب کردید که به جامعه خدمت کنید، برای این‌که امر الهی و دستور دینی را عمل نمایید، خودتان را به آن هدف، نزدیک کرده‌اید.


مادر جهاد مغنیه

پیش‌گویی ضمنی شهید جهاد مغنیه از شهادتش، یک هفته قبل/واکنش زیبای مادر شهید به خبر شهادتش


بحث شهادت که می شود فاطمه مغنیه می گوید:

مادر من یک زن فوق العاده است.

خبر شهادت بابا که رسید رفت و دو رکعت نماز خواند. همه ما را مامان آرام کرد.

بدون اینکه حرفی مستقیم به ما بزند وقتی دید در مواجهه با پیکر بابا بی تاب شده ایم

خطاب به بابا گفت الحمدلله که وقتی شهید شدی کسی خانواده ات را به اسارت نگرفت و به ما جسارت نمی کند. همین یک جمله ما را آنقدر خجالت داد که آرام شدیم.

بعد خودش رفت و وقتی مراسم تشییع برگزار می شد یک ساعت در قبری که برای بابا آماده کرده بودند ماند و قرآن و زیارت عاشورا خواند.

خبر شهادت جهاد را هم که شنید همین طور.

دلم سوخت وقتی دیدمش. مثل بابا شده بود. خون ها را شسته بودند ولی جای زخم ها و پارگی ها بود. جای کبودی و خون مردگی ها. تصاویر شهادت و بابا و جهاد با هم یکی شده بودند و یک لحظه به نظرم رسید من دیگر نمی توانم تحمل کنم. باز مادر غیر مستقیم آرام کرد من و مصطفی را، وقتی صورت جهاد را بوسید و گفت : ببین دشمن چه بلایی سر جهادم آورده. البته هنوز به ارباً اربا نرسیده، لا یوم کیومک یا اباعبدالله .

باز خجالت آراممان کرد.

بعد هم مادرم خودش توی قبر جهاد رفت. همان قبر! سه ساعت قرآن و زیارت عاشورا و دعا خواند در قبر....

شادی روح شهدا و امام شهدا صلوات

با مذاکره زیر شبح تهدید موافق نیستم

شبح تهدید، عهدشکنی و نقض منطق مذاکره

شبح تهدید، عهدشکنی ونقض منطق مذاکره چندروز پیش،«جو بایدن»،معاون اول رئیس جمهور آمریکا دراقدامی نامتعارف اظهارداشت: «حمله به ایران امری ساده، حداقلی یا قابل پیش‌بینی‌ نیست. اما این اتفاق اگر لازم باشد رخ می‌دهد. این ریسکی است که هنوز امکان داردانجام آن رابپذیریم تا جلوی دستیابی ایران به بمب اتمی را بگیرد.»

http://farsi.khamenei.ir/ndata/home/1394/139402162239ecb3.jpg

من مکرّر گفته‌ام راجع به این مذاکرات و [ مسائل‌] هسته‌ای و امثال اینها؛ حرف زیاد زده‌ایم و آنچه باید بگوییم، گفته‌ایم لکن همه توجّه داشته باشند - هم مسئولین سیاست خارجی ما، هم مسئولین گوناگون دیگر، هم نخبگان جامعه - یک ملّت اگر نتواند از هویّت خود، از عظمت خود، آن‌چنان که هست، در مقابل بیگانگان دفاع بکند، قطعاً توسری خواهد خورد؛ بروبرگرد ندارد. باید قدر شخصیّت و هویّت خود را دانست. دشمن تهدید میکند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛(۷) حالا کار به آن افرادی که مسئولیّتهای خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمیفهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این‌جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره‌ی زیر سایه‌ی تهدید را برنمیتابد. چرا تهدید میکنند؟ چرا غلط زیادی میکنند؟ میگوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله‌ی نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط میکنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا -  آن‌وقت هم تهدید میکردند - گفتم دوران بزن‌ودررو تمام شده؛(۸) این‌جور نیست که شما بگویید میزنیم و درمیرویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال میکنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد. این معنا را همه توجّه داشته باشند؛ مذاکره‌کنندگان ما هم توجّه داشته باشند؛ خطوط قرمز و خطوط اساسی که گفته شده است، همواره در نظرشان باشد که البتّه لابد هست، ان‌شاءالله مورد نظرشان هست و از این خطوط عبور نخواهند کرد؛ امّا این معنا هم قابل قبول نیست که آنها مدام بنشینند تهدید بکنند. چه تهدیدی؟ شما به این مذاکرات کمتر از ما احتیاج ندارید؛ بله، ما دوست داریم تحریمها برداشته بشود امّا اگر تحریم هم برداشته نشود ما میتوانیم از طرق دیگری خودمان را اداره کنیم؛ این ثابت شده.

جدول | مرور سریع بیانات در دیدار جمعى از معلمان

«مرور سریع»درقالب‌هایpdf(ازاینجا)وword(ازاینجا)دردسترس کاربران است.

به بهانه اعتکاف


زندگی معمولا ما را از خدا دور میکند چون ما نمیتوانیم آن چنان که باید به سوی خدا حرکت کنیم. ولی مناجات با خدا و مرور همه غمها و آرزوها در گفتگو با حضرت پروردگار، انسان را در جایی که باید باشد قرار میدهد.خلوت  کردن با خدا تمام  آسیبهای انسان را جبران میکند.

امشب دلم حرم می خواهد


امشب ، دل من ، دو چشم نم می خواهد

اصرار نکن "چرا؟"؛ دلم می خواهد

ایوان نجف ؛ ضریح ؛ گنبد ؛ حیدر....

آقا بطلب ، دلم حرم می خواهد

روز شویم و روز بمانیم


http://asrupload.ir/asr-entezar/tasavir/93/11/882shahid_bagheri.jpg


اگر از دست کسی ناراحت شدید، دو رکعت نماز بخوانید، بگویید: خدایا! این بنده تو حواسش نبود، من گذشتم. تو هم از او بگذر...

حسن باقری


روز شویم و روز بمانیم

روز یک مرتبه شب نمی‌شود بلکه آرام آرام شب می‌شود. شب هم یکباره روز نمی شود، بلکه آرام آرام روز می‌شود. ما انسانها مثل روز و شب هستیم. بعضی از ما انسانها روزهستیم و نور الهی برما تابیده و نورانیتی داریم، ولی بعضی از ما انسانها شب هستیم، شب صفت و شب گونه هستیم. گرفتار ظلمانیت هستیم .عاصی و گناهان زندگی ما را تاریک کرده است. آنهایی که روز هستند نباید مغرور باشند چون ممکن است که آرام آرام شب بشوند. آنهایی که شب هستند نباید مأیوس باشند چون ممکن است آرام آرام به سمت روز حرکت کنند. خیلی‌ها روز بودند و شب شدند. حافظ می گفت:
زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد
از سر پیمان برفت برسر پیمانه شد.

کسی که زاهد بود و اهل خلوت و دل بود در ابتدا طبق آیات الهی حرکت می کرد ولی آخر این پیمان را زیر پا گذاشت. بخاطر همین اولیاءالهی توصیه به مراقبه می‌کنند. به کسانی که شب هستند می‌گویند که ناامید نباشید. روایت داریم: کسی که هفتاد پیامبر را به ناحق کشته باشد نباید ناامید باشد . بکوشیم اگر روز هستیم روز بمانیم ، اگر شب هم هستیم مثل شب که به روز تبدیل می شود و به‌خاطر همین مقدس است و خدا به آن قسم می خورد. و اللیل اذا یسر قسم به شب که حرکت می‌کند و خودش را به خورشید می‌رساند، خودمان را به خورشید برسانیم. چه‌طور شب با خورشید روز می‌شود ما هم با امیرالمومنین به نور و نورانیت دست پیدا می‌کنیم . با کلام او و تعابیر حکمت آمیز او بهره می‌بریم.