بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

یادی از شهدا

                   

به پهلوى شکسته فاطمه زهرا سلام الله علیها قسمتان مى‏دهم که ، حجاب را ، حجاب‏ را، حجاب را رعایت کنید. شهید حمید رستمى

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

 

موضوع پنجم: محدثه بودن فاطمه سلام الله علیها

منصبهای الهی سه قسم است : نبوّت، رسالت ، و امامت.

علمای عامّه در کتب خود نقل کرده اند که عبداللّه بن عبّاس، آیة « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ » ‌ را اینگونه قرائت می کرده است : « وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ مِن رَّسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ و لا مُحَدَّثٍ ».

دانشمندان شیعه و سنّی همگی قائل به وجود محدّث در اسلام می باشند و معتقدند که بعد از پیامبر اکرم یقیناً بشری محدّث ( الهام گیرنده و گوش فرا دهنده به حدیث فرشتگان و هم صحبت و هم راز با آنان ) باید وجود داشته باشد؛ انسانی که تمام گفتار و کردارش مطابق فرمانهای الهی و مورد تصدیق و تصویب خدایی است.

اعتقاد ما شیعیان این است که ائمّة اطهار همگی محدّث می باشند.

[ما به جهت حفظ اختصار از آوردن روایاتی از علمای اهل سنّت که در آنها به کلمة محدّث اشاره شده انصراف ورزیدیم و علاقه مندان را به مطالعه اصل کتاب دعوت می کنیم.]

مرحوم کلینی در کتاب کافی فرق بین رسول، نبیّ و محدّث را که در بالا گفتیم، طیّ روایتی از امام باقر علیه السّلام در ذیل تفسیر آیة 52 سورة حج بیان می کند: « رسول کسی است که فرشتة واسطة نزول وحی الهی با او سخن می گوید، و او مَلَک را می بیند و می شناسد و با فرشته گفتگو می کند؛ و این رتبه بسیار عالی است. محدّث کسی است که هنگام گفتگو با فرشتگان آنها را نمی بیند، و در این مورد روایات بسیار از حضرت باقر و حضرت صادق سلام اللّه علیهما نقل شده است، از جمله :

« به درستیکه اوصیاء محمّد همگی محدّث بوده اند ».

« ائمّه همگی دانشمند، راستگو، دارای فهم بسیارِ خداداد، و محدّث می باشند ».

« محدّث آن کسی است که صدای فرشته را می شنود، ولی چیزی را نمی بیند ».

« علی علیه السّلام محدّث بوده است ».

روایاتی که ذکر شد، از جمله احادیث مسلّم و قطعی است که از ائمّة اطهار وارد شده است و مقصود ما از نقل آنها، اثبات این مطلب است که روشن شود در این منصب، حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها با علی و اولاد معصومین او شریک است و او نیز محدّثه بوده، چنانکه امامان دوازده گانه محدّث بوده اند. امام صادق علیه السّلام می فرماید:

« فاطمه بعد از رحلت حضرت رسول اکرم بیش از 75 روز زنده نماند، و غم جانسوز و داغ پدر قلب او را لبریز کرده بود، به این جهت جبرئیل پی در پی به حضورش می آمد و او را در عزای پدر سلامت باد می گفت، و تسلّی بخش خاطر غمین زهرا بود؛ و گاه از مقام و منزلت پدر بزرگوارش سخن می گفت، و گاه از حوادثی که بعد از رحلت او بر ذرّیه اش وارد می گردید، خبر می داد؛ و امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه نیز آنچه جبرئیل املاء می کرد همه را به رشتة تحریردر می آورد، و مجموعة این سخنان همان است که به مصحف فاطمه موسوم گردیده ».

در نتیجه حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها در مقام محدّثه بودن (= هم صحبت فرشتگان بودن ) با امیرالمؤمنین و یازده معصوم دیگر شریک می باشد، و احراز این مقام جز برای آن کس که « ولیّ » است، امکان پذیر نیست، و چون فاطمه سلام اللّه علیها ولیّة اللّه است، در سایة مقام ولایتش، فرشتگان با او سخن می گویند. پیامبر اکرم و امیر المؤمنین، مقام ولایت را توأم با محدّث بودن بیان کرده اند، هر نبی بعد از خودش یک ولی را جانشین قرار داده است، رسول خدا نیز امیر المؤمنین، فاطمه، حسن و حسین و اولاد معصوم او را اولیاء پس از خویش قرار داده است، و دارا بودن این مرتبة والای محدّث بودن در امّت رسول خدا جز برای این سیزده معصوم برای هیچیک از افراد امّت معقول نیست، و تمام حرکات، اطوار، گفتار و کردار حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها نمایانگر مقام محدّثه بودن آن حضرت است.

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

                       

موضوع چهارم: مجاز بودن ورود و توقف فاطمه(س) در مسجدالنبی در همه حالات  

مسجد پیامبر اکرم نسبت به دیگر مساجد امتیاز خاصّی دارد، به این معنی که هر شخص جنب و نفساء و حائض می تواند به هر مسجدی وارد شود و بدون توقّف از آنجا عبور کند، ولی هرگز کسی مجاز نیست در حال جنابت و حیض و نفاس از مسجد النّبی عبور نماید و این حکم مخصوص است به مسجد پیامبر اکرم و مسجد الحرام، ولی از این حکم، علی و فاطمه و حسنین ، مستثنی هستند.

حافظ نَسائی از ابن عبّاس نقل می کند: « حضرت رسول به امیرالمؤمنین فرمود: موسی از پروردگار خویش درخواست کرد که مسجدش را برای هارون و ذرّیة او پاک گرداند و من نیز این مطلب را برای تو و فرزندانت از خدا خواستار شدم ... ».

حافظ بیهقی در سنن کبری از پیامبر اکرم چنین روایت می کند که آن حضرت فرمود: « آگاه باشید، به درستیکه ورود به مسجدِ من برای زنان حائض و مردان جُنُب حرام است مگر برای من و خانواده ام یعنی علی، فاطمهِ حسن و حسین ».

جمعی از دانشمندان اهل سنّت که قائل به این خصوصیّت هستند چنین اظهار نظر می کنند: علّت اینکه علی و خوانوادة او مجازند در مسجد النّبی در هر حالتی عبور، توقّف و یا سکونت کنند و از سایر مردم استثناء شده اند، این است که شرایط اجرای حکم در آنان موجود نیست؛ زیرا آنان پاک و مطهّرند، نه جنب می شوند و نه حائض و نفساء و از این جهت است که فاطمه سلام اللّه علیها را طاهرة مطهّره نامیده اند، و این مطلب را از احادیثی که از پیامبر اکرم وارد شده استنباط کرده اند:

فرمانی در اَخبار الدُّوَل از عایشه چنین روایت می کند : « راه رفتن فاطمه همانند مشی رسول خدا بود. او هیچگاه مثل زنان دیگز ناپاکی ماهانه نداشت، و این پاکیزگی از سیبی است بهشتی که مایة خلقت زهرا بوده است ... ».

این همان سیب بهشتی است که خدای تعالی در شب معراج به حضرت محمّد هدیه فرمود، و از آن نطفة مطهّر فاطمه منعقد گردید. پیامبر اکرم همواره سینه و دست و چهرة زهرا را می بوسید و می بویید و می فرمود: یا فاطمه هرگاه من مشتاق بهشت می شوم، از تو بوی بهشت را استشمام می کنم، و عطر سیب بهشتی از تو به مشامم می رسد.

به این جهت، فاطمه دختر پیامبر اکرم به طاهره موسوم شده است که خدا او را از جمیع ناپاکیها و آلودگیها پاک و منزّه گردانیده است و حتّی یک روز آثار حیض و نفاس در او دیده نشده است؛ و این است علّت مجاز بودن او در مسجد النّبی در همه حالات ( نشستن، برخاستن، خوابیدن و سکونت کردن).

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

 

موضوع سوم :جنگ و صلح با زهرا (س)، مانند جنگ و صلح با پیامبر و علی و حسنین است

این موضوع که از موضوعهای دیگر مهمتر است، عبارت از این است که حضرت زهرا سلام اللّه علیها، در مقام ولایت شریک امیرالمؤمنین و حسنین است، و « جنگ و یا صلح با فاطمه و دوستی و یا دشمنی نسبت به او » عیناً همانند « حرب و یا سلم با علی و حسنین ، و یا حبّ و یا بغض نسبت به آنان » است.

 زید بن اَرقَم روایت می کند که : « روزی همراه پیامبر اکرم بودیم که وحی نازل شد، و ما منتظر اتمام وحی بودیم تا آن حضرت از اتاق خارج شود، هوا به شدّت گرم شده بود، و در آن هنگام علی بن ابی طالب و همراه او فاطمه، حسن و حسین سلام اللّه علیهم از راه رسیدند و در سایة دیواری به حال انتظار نشستند تا نزول وحی به پایان رسد و حضرت رسول از حجره بیرون آید. وقتی که پیامبر اکرم از اتاق خارج گردید، نظر مبارکش بر علی و فاطمه و حسنین افتاد، حضرت به نزد آنان رفتند و ما در حالی که به جای خود ایستاده بودیم، دیدیم که حضرت رسول لباس ( عبای ) خودش را بر بالای سر آنان سایبان کرد، با دست مبارکش از یک طرف عبا گرفته بود، و طرف دیگرش در دست علی بود که در زیر عبا جای داشت. آنگاه پیامبر چنین فرمود:

خدایا، من اینان را دوست می دارم پس تو نیز دوستشان بدار، بار الها، با هر کس که با اینان در صلح و صفا باشد، من در صلح و آشتی هستم و هر کس که با این چهار تن بجنگد من نیز با او در جنگ خواهم بود، و این کلمات را سه بار تکرار نمود ».

ابو هریره می گوید: « پیامبر اکرم نظر به سوی علی، فاطمه، حسن و حسین افکند و سپس فرمود: من، با هر کسی که با شما بجنگد در ستیزم؛ و با هر کسی که با شما در سِلم و آشتی باشد من نیز در صلح و صفا هستم ».

بلی، آن انسانی که هرگز کلمه ای، حرفی، حرکتی ـ در هیچ مورد ـ جز به فرمان و اجازة خدا از او صادر نشود، و جز در راه محبّت و رضای پروردگار قدمی برندارد، و پیوسته در گفتار و کردار و در تمام حالاتش، محدود و متعهّد و مقیّد به امر خدا باشد، تنها او شایسته است که پیامبر اکرم صلح با او را، سِلم و آشتی با خودش بداند و جنگ با او را، ستیز با خودش به حساب آورد؛ و کاملاً روشن است که فاطمة زهرا سلام اللّه علیها صاحب آن نفس پاک انسانی، و آنهمه صفات ربّانی، یقیناً باید در شئون ولایت هم ردیف و هم درجه و یکسان با پیامبر اکرم، علی و حسنین علیهم السّلام باشد.

ابن عبّاس گوید : « روزی پیامبر اکرم نشسته بودند و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السّلام نیز حضور داشتند، دعای آن حضرت در میان جمع، چنین بود: بار الها، تو خوب می دانی که اینان خاندان من، و عزیزترین مردم نزد من هستند، پس محبّان و دوستانشان را دوست بدار و با دشمنانشان دشمنی فرما، و یارانشان را اعانت بنما، اینان را از جمیع ناپاکیها پاک و مبرّا بدار، از جمیع گناهان برکنار و مصون و محفوظ نگه دار، و از جانب خود به روح القُدُس تأییدشان فرما ... ».

روایات بسیاری از ائمّة اطهار سلام اللّه علیهم در موارد مختلف نقل شده است که می فرماید: معصومین روحی دارند غیر از روح عموم بشر، که هیچ انسانی در داشتن این روح ـ که در جمیع اخبار آن را روح القُدُس می نامند ـ با آنان هم ردیف نیست.

روح القُدُس همان روحی است که در سایة آن پیامبر اکرم صاحب ولایت است. این همان روح قُدسی است که با داشتن آن، علی سلام اللّه علیه، حضرات امام حسن و امام حسین و امامان دیگر از اولاد امام حسین، بر همة مردم ولایت دارند. این همان روحی است که به تأیید پیامبر اکرم، حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها نیز دارندة آن است و با داشتن این روح، آن حضرت هم ولیّة اللّه می باشد.

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

       

 

موضوع دوم :اقتدا و توسّل به حضرت زهرا(س)

یکی از مناقبی که وجود مقدّس حضرت زهرا سلام
اللّه علیها با پدر و همسر و فرزندش مشترک است، در اهتدا و اقتدا و تمسّک است،
یعنی هدایت یافتن و پیروی کردن مردم از آنان و در موقع نیاز، متوسّل شدن به آنان.

انس بن مالک روایت می کند: « روزی پیامبر اکرم با ما نماز صبح به جای آورد، و پس از فراغت از نماز روی مبارکش را به سوی ما گردانید و فرمود: ای جماعت مسلمانان، هر کس که آفتاب را از دست بدهد، پس باید به ماه تمسّک جوید، و در فقدان ماه دست به دامان زهره شود، و اگر زهره را نیابد، به دو ستارة فَرقَدان پناه آورد. از پیامبر اکرم سؤال شد که یا رسول اللّه مقصود از از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان ( دو ستارة نور افشان ) چیست؟ فرمود: من آفتابم، علی ماه، و فاطمه زهره است و دو ستاره حسنین هستند. آنان با کتاب خدا، دو دست آویز بشرند و همواره به هم پیوسته اند و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند ».

از روایت مذکور کاملاً روشن است که حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها در مراتب و مناقب گفته شده، هم ردیف رسول اکرم، امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السّلام است و در مقام تمسّک، اهتدا و اقتدا همانند آنان می باشد، و اگر در ولایت و عصمت نظیر پیامبر اکرم، علی و حسنین نبود، امر هدایت یافتن و پیروی مردم از او و توسّل هر بشری در مشکلات به او، کاری بیهوده و گزاف می بود.

ترتیب اسماء پنج تن در آسمانها، در عرش، در کرسی، در جنّت و در سایر مواقف که نوشته شده و یا مورد خطاب خدای بوده اند، به همین سبک و نسق بوده است. و آنچه محقّقاً از ترتیب اسامی آنان در کلام پیامبر می توان استفاده کرد، این است که رسول اکرم دارای عالیترین مقام، و امیرالمؤمنین پس از پیامبر، و حضرت زهرا بعد از او، و حسنین پس از فاطمه سلام اللّه علیها، صاحب والاترین مقام در جهان آفرینش هستند. و ما این مطلب را ثابت خواهیم کرد که حضرت زهرا سلام اللّه علیها از یازده امام دیگر افضل و برتر است، و اگر جز این یک منقبت، فضیلت دیگری در شأن او نبود، همین برای اثبات مقام ولایت آن حضرت کافی بود.

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

          

موضوع اوّل :زهرا (س) یکی از علل آفرینش

در این موضوع، اخبار بسیاری از فریقین شیعه و سنّی روایت شده است که به موجب آنها ثابت می شود حضرت صدّیقه سبب آفرینش عالم بوده است، همانگونه که پدر بزرگوارش، امیر المؤمنین و حسنین علّت خلقت بوده اند. ما برخی از اخبار مربوط به این موضوع را در بخش اوّل در ذیل آیات شریفه ذکر کردیم و اینک حدیثی در اثبات این مطلب که راوی آن ابو هریره است:

« رسول خدا فرمود : هنگامی که خدای تعالی حضرت آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افکند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و رکوع مشاهده کرد، عرض کرد:« خدایا قبل از آفریدن من، کسی را از خاک خلق کرده ای؟ خطاب آمد: نه، نیافریده ام. عرض کرد: پس این پنج شبح که آنها را در هیئت و صورت همانند خود می بینم چه کسانی هستند؟ خدای تعالی فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند تو را نمی آفریدم، نامهای آنان را از اسامی خود مشتقّ کرده ام ( ومن خود آنان را نامگذاری کرده ام )، اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را می آفریدم و نه عرش و کرسی را، نه آسمان و زمین را خلق می کردم و نه فرشتگان و انس و جنّ را.

منم محمود و این محمّد است، منم عالی و این علیّ است، منم فاطر و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین است. به عزّتم سوگند، هر بشری اگر به مقدار ذرّة بسیار کوچکی کینه و دشمنی هر یک از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ می افکنم... یا آدم، این پنج تن، برگزیدگان من هستند و نجات و هلاکت هر کس وابسته به حبّ و بغضی است که نسبت به آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتی می خواهی، به آنان توسّل کن.

ابوهریره می گوید ، پیامبر اکرم در ادامة سخن فرمود: ما پنج تن کشتی نجاتیم، هر کس با ما باشد نجات یابد، و هر کس که از ما روگردان شود هلاک گردد. پس هر کس حاجتی از خدا می خواهد به وسیلة ما اهل بیت از حضرت حق تبارک و تعالی مسئلت نماید ».

این حدیث را شیخ الاسلام حموینی در فرائد، حافظ خوارزمی در مناقب و چند تن دیگر از دانشمندان اهل سنّت نقل کرده اند.

زهرای مرضیه(س) را بهتر بشناسیم

بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و توکّلت علی الله واعتصمت بحبل الله

       

بهرمندی از رحمت فاطمه(س) در قیامت
یکی از راه های برخورداری از رحمت زهرای مرضیه(س) این است که انسان در مجالسی که به نام و یاد آن حضرت بر پا میشود ، شرکت کند. نتیجه تشکیل و حضور و خدمت در مجالس آن حضرت دست یافتن به رشته ای از چادر ریحانه رسول خدا(ص) در قیامت است. اقامه نماز، انجام واجبات، ترک محرمات و رعایت تقوی، محبت اهلبیت(ع) رشته های چادر فاطمه(س) است. همراه بودن با این امور بهرمندی از رشته چادر آن حضرت در قیامت است .

تفسیر دیگری که برای این موهبت فاطمی می توان بیان کرد این است که رشته های متعدد این چادر، فرزندان آن حضرت در طول تاریخ هستند. بنابراین آگر انسان در طول عمر خود به فرزندان آن حضرت احترام و خدمت کند، در قیامت خود را به یکی از رشته های چادر آن حضرت متصل می نماید.


ولایت فاطمه(س)
همه مشکلات شیعه به دست مبارک حضرت فاطمه الزهرا(س) بر طرف میشود. و نیز انجام تمامی مسائل مهم به ایشان واگذار شده است. حتی ظهور امام زمان(ارواحنا له الفدا) نیز به امضای آن بانوی مکرمه محقق خواهد شد.
سرچشمه نهرهای چهارگانه

طبق روایتی که اهل سنت هم آن را نقل کرده اند : (( فاطمه(س) در بهشت قبه ای دارد که دارای چهارپایه است. و از هر پایه آن نهری از نهرهای چهارگانه فوران می کند و در بهشت جاری میشود.)) از این رو آن انسیه حورا (س) در قیامت نیز ، منشا رحمت است. بنابر این کسی که بخواهد از این رحمت های چهارگانه بهرمند شود باید در دنیا خود را مهیا کند تا در این رحمت های چهارگانه بهرمند شود باید خود را مهیا کند تا در این چهار رکن و یا حداقل یک رکن آن قرار گیرد. تا بتواند از آن استفاده کند.

و صلی الله علی سیدنا محمد و آل محمد و عجل فرجهم

راز شیرینی عسل...

                          

روزی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه السلام در میان نخلستان نشسته بودند

که زنبور عسلی دور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله شروع به چرخیدن کرد. پیغمبر صلی الله علیه و آله

فرمود: «یا علی! می دانی این زنبور چه می گوید؟» حضرت علی علیه السلام فرمود: «خیر.» رسول

اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: این زنبور ما را مهمان کرده و می گوید: یک مقدار عسل در فلان محل

گذاشتم. امیرمؤمنان علیه السلام را بفرستید تا آن را از آن محل بیاورد. امیرمؤمنان علیه السلام بلند

شد و عسل را از آن محل آورد. حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ای زنبور! غذای شما که

از شکوفه گل تلخ است، به چه علّتی آن شکوفه به عسل شیرین تبدیل می شود؟» زنبور گفت: «یا

رسول اللّه ! شیرینی این عسل از برکت وجودمقدّس شما و (آل) شماست. چون هر وقت از شکوفه

استفاده می کنیم ، همان لحظه به ما الهام می شود که سه بار بر شما صلوات بفرستیم. وقتی که

می گوییم: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»به برکت صلوات بر شما عسل ما شیرین می

شود.»

کنزالعمال،ج 1، 2219

بیانات رهبر معظم در حرم ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)1391

                    http://www.snn.ir/pic/13910101015_201266052e.jpg

رهبر معظم انقلاب:
در مقابل تهاجم احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی در همان سطحی که به ما حمله شود به آنها حمله خواهیم کرد 
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: ممکن است امریکایی ها خطرآفرینی و  یا دیوانگی کنند ما ضمن تأکید بر اینکه سلاح اتمی نداریم و تولید نیز نمی  کنیم اعلام می کنیم در مقابل تهاجم احتمالی آنها یا رژیم صهیونیستی، در  همان سطحی که به ما حمله شود به آنها حمله خواهیم کرد.
ادامه مطلب ...