بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

روستایی که حتی پلاکاردها را هم شرمند کرده

جام جم آنلاین: 30 سال است که یادواره شهدای فردو برگزار می‌شود، سنت برپایی «کنگره شهدا» اولین بار اینجا به ثمر نشست.

                     

اینجا فردو است، معجزه‌ای سبز که ناگهان در کویر سوزان قم روئیده است؛ روستایی با درخت‌های انبوه گیلاس و انگور و آب فراوان و البته یک «رکورد» در تاریخ اسلام و ایران.

فردو با هزار نفر جمعیت بیش از 112 شهید تقدیم اسلام کرده است. روستایی که فاصله مزار شهدا با خانه‌هایش یک سنگچین بیشتر نیست، روستایی که در و دیوارش پر از حدیث و آیه است، روی در غسالخانه کوچکش نوشته‌اند: «بزرگ‌ترین واعظ مرگ است»، مسجدش شلوغ‌ترین جایش، روستایی که حتی یک دیش ماهواره روی پشت بام‌ها و پستوهایش سبز نشده، روستایی که همه زنانش چادری هستند و...اینجا فردو است، فردو از «فردوس» می‌آید، فردوس هم یعنی بهشت!

اما چرا فردو، «فردو» شد؟ از سال‌های سال تاکنون، در گرمای سوزان تابستان قم، مراجع و علما برای استراحت به فردو می‌آمدند، این شد یک پیوند.

زمین‌ها و مراتع مرغوب فردو هم مورد طمع نورچشمی‌های رژیم پهلوی بود و شروع کردند به غصب زمین‌ها. پانزده خرداد 42 یکی از اولین کفن‌پوشان، مردم فردو بودند تا انقلاب و جنگ، مردم فردو، آن‌قدر جگرگوشه‌هایشان را به جبهه فرستادند و «شهید» تحویل گرفتند که بنیاد شهید می‌گوید هیچ روستایی به گرد رکورد فردو نمی‌رسد.

وقتی خواستند جدیدترین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم را نامگذاری کنند، یک نفر خوش ذوق یاد این رکورد افتاد، پیشنهاد کرد و همه قبول کردند و سایت جدید غنی‌سازی ایران شد: فردو!....فردو حالا اسم دو جاست؛ هم روستایی که به نسبت جمعیتش بیشترین شهید را داده است و هم نام دسترنج یک ملت!

***

قرار بود یادواره 104 شهید «فردو» برگزار شود، مثل هرسال، برای سی امین سال، پلاکاردها و بنرها چاپ شده بود، اما آخرین شهید، پلاکاردها را هم شرمنده کرد، «فردو» باز شهید داده است: روح‌الله شکارچی در درگیری با گروهک تروریستی پژاک.

مجبور شدند روی عدد شهدای فردو، با مقوا اصلاحیه بزنند. فردو هنوز رکورد می‌زند.

بهمن هدایتی - جام‌جم

زندگی با فاطمه(س)

 

با یاد فاطمه(س) زندگی کردن کمتر از بودن در بهشت فاطمه(س) نیست. 

با یاد فاطمه(س) زندگی کردن یعنی در نور فاطمه(س) زندگی کردن. 

با یاد فاطمه(س) زندگی کردن یعنی حقیقتاً زندگی کردن.

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

 

موضوع ششم: بشارت بهشت رفتن به شیعیان زهرا سلام الله علیها

چنانکه رسول اکرم به شیعیان امیر المؤمنین و فرزندان معصومش بشارت بهشت را داده است و در منقبت و عظمت مقام آنان مطالبی بیان داشته اند، نسبت به شیعیان زهرا سلام اللّه علیها نیز عیناً با ذکر همان مناقب مژده بهشت داده اند. شیعه یعنی تابع و پیرو و اقتدا کننده. شیعة علی کسی است که از علی علیه السّلام هدایت می یابد و همراه او و متمسّک و دست به دامان اوست. شیعة فاطمه در اخبار عیناً در ردیف شیعیان علی است. گاه پیامبر اکرم در مدح شیعیان امیر المؤمنین سخن می گوید، و گاه در منقبت شیعیان فاطمه سلام اللّه علیها و همین روش رسول خدا نشانگر این است که حضرت زهرا خود استقلال دارد و دارای کرامات و مقام والا و صاحب ولایت کبری می باشد.

جابر ابن عبداللّه از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که فرمود:

« هنگامی که روز قیامت فرا رسد، دخترم فاطمه سوار بر ناقه ای از ناقه های بهشتی وارد عرصة محشر می شود که مهار آن ناقه از مروارید درخشان و چهارپای آن از زمرّد سبز، دنباله اش از مشک بهشتی، چشمهایش از یاقوت سرخ، و بر فراز آن قبّه ای ( خیمه ای ) از نور، که بیرون آن از درونش و درون آن از بیرونش نمایان است. فضای داخل آن قبّه، انوار عفو الهی و خارج آن خیمه، پرتو رحمت خدایی است. بر فرازش تاجی از نور که دارای هفتاد پایه است از درّ و یاقوت که همانند ستارگان درخشان در افق آسمان نورافشانند. از جانب راست آن مرکب هفتاد هزار ملک، و از طرف چپ آن هفتاد هزار فرشته است ـ و جبرئیل در حالی که مهار ناقه را گرفته است ـ با صدای بلندی ندا می کند :

گاه خود فراسوی خویش گیرید، و نظرها به پایین افکنید، این فاطمه دختر محمّد است که عبور می کند. در آن هنگام حتّی انبیا و صدّیقین و شهدا همگی از ادب، دیده فرو می گیرند؛ تا اینکه فاطمه عبور می کند و در مقابل عرش پروردگارش قرار می گیرد؛ آنگاه از جانب خدا جلّ جلاله ندا می شود: ای محبوبة من، و ای دختر حبیب من، بخواه از من آنچه می خواهی؛ تا عطایت کنم و شفاعت کن هر که را که مایلی تا قبول فرمایم.

در جواب عرضه می دارد: ای خدای من، و ای مولای من، دریاب ذرّیّة مرا،شیعیان مرا، پیروان مرا، دوستان مرا، و دوستان ذرّیّة مرا. بار دیگر از جانب حق خطاب می رسد: کجا هستند ذرّیّة فاطمه و پیروان او؟ کجایند دوستدارانش و دوستداران ذرّیّة او؟ در آن هنگام جماعتی به پیش می آیند و فرشتگان رحمت آنان را از هر سوی در میان می گیرند. و فاطمه در حالی که پیشگام آنهاست، همگی را همراه خود به بهشت وارد می فرماید ».

و این مطلبی است که از اخباری که در علّت نامگذاری حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها به اسامی « فاطمه» و « بتول» وارد شده است نیز می توان استفاده کرد. در کتاب ذخائر العقبی می خوانیم:

« پیامبر اکرم به فاطمه فرمود: آیا می دانی چرا اسم تو را فاطمه نهاده اند؟ علی عرض کرد: خودتان بفرمایید سبب این تسمیه چیست. پیامبر اکرم فرمود: سبب این است که خدای تعالی فاطمه و شیعیان او را از آتش روز قیامت منقطع و دور نگه داشته است ».

قسطلّانی که یکی از علمای بزرگ عامّه است، چنین نقل می کند: : « نسائی و خطیب بغدادی از پیامبر روایت کرده اند که فرمود: [ فاطمه به این دلیل فاطمه نامیده شده که خدای تبارک و تعالی او و دوستانش را از آتش منقطع و دور گردانیده است]؛ و ابن اثیر می گوید: [ او را بتول نامیده اند، زیرا از نظر تدیّن و فضیلت و اصالت از تمام زنان عصر خویش جدا و ممتاز بوده است؛ و همچنین گفته شده که تسمیة او به بتول به این دلیل است : که فاطمه دل از دنیا گسسته و به خدای خویش پیوسته است ]».

چنانکه گفته شد «فاطمه» و «بتول» در حقیقت هر دو یک معنی دارند که به فرمایش پیامبر اکرم حاکی از این است که حضرت فاطمه و فرزندانش و شیعیان او در روز قیامت از آتش منقطع و دورند. خدا ما را نیز از شیعیان فاطمه سلام اللّه علیها قرار بدهد، ان شاء اللّه.