بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

مروری بر مطالبات و بیانات رهبردر آستانه دیداردانشجویان با آقا

http://www.snn.ir/pic/13900519001_2011222045e.jpg

مرور مطالبات و بیانات رهبرانقلاب در دیدار با دانشجویان از سال 84 تا 89 
 
ما طرفدار آزاداندیشى هستیم، البته من به شماها بگویم، آزاداندیشى جایش توى تلویزیون نیست؛ آزاداندیشى جایش توى جلسات تخصصى است.

گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»؛ دیدار رهبر فرزانه انقلاب با طیف‌های مختلف دانشجویان از سال 84 تا 89 اتفاقی بود که همواره با بیان نظرات دانشجویان و نیز طرح رهنمودها و ارائه بعضی مطالبات رهبری از جامعه دانشجویی کشور همراه بوده است.

در هر دوره از این دیدارها به تناسب حال و هوای سیاسی و نیازهای جامعه، رهنمودها و بیاناتی از سوی ایشان ارائه می‌شود؛ بیاناتی که همواره راهگشا و روشن‌کننده مسائل روز بوده است.

در این مطلب مروری کوتاه و گذرا خواهیم داشت بر سخنان ایشان در دیدار با دانشجویان در سال های مختلف.
1384؛ اقتدار ملی در آیینه قدرت علمی

آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی 24 مهرماه سال 1384 طی دیدار با جمعی از دانشجویان برگزیده و همچنین نمایندگان تشکل های دانشجویی، خواستار توجه جدی مجموعه دانشجویی کشور به جایگاه تاریخی و جغرافیای سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران شده و فرمودند: «آنچه براى مجموعه‏ دانشجوى کشور با توجه به خصوصیات و ویژگى‏هاى دانشجویى، مهم است و باید هم مهم باشد، این است که در یک نگاه کلى، کشور ما ایران در کجاى تاریخ و کجاى جغرافیا قرار گرفته. مى‏خواهیم فرض را بر این بگذاریم که دانشجو در اعماق دل خود و در بلندپروازى‏هاى ذهن جوانانه خود، از مسائل شخصى و شغل و امثال اینها عبور کرده. نه اینکه شغل و زندگى و ازدواج و مسکن را نمى‏خواهد - اینها که ضروریات زندگى است - بلکه به این معنا که در این ایستگاه‏هاى موقت و کوچک، منحصر و متوقف نمانده؛ ذهن جوان دانشجو از این‏جاها پرواز مى‏کند و آرمان‏ها را جستجو مى‏کند.»

ایشان همچنین فرمودند: «پایه و زیربنای اقتدار ملت ایران، قدرت علمی آن می باشد که در این عرصه، دانشگاه‌ها نقش اساسی دارند.»

1385؛ حرکت رو به‌جلو

25 مهرماه سال 1385، دانشجویان نمونه و برگزیده دانشگاه ها و نمایندگان تشکل های مختلف سیاسی- فرهنگی و صنفی دانشجویی و دانشگاهی با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار، پیدا کردن «قدرت فهم و تحلیل مسائل مهم و جریان های اصلی کشور را نیاز مبرم و همیشگی محیط ها و تشکل های دانشجویی دانستند.

یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن «عمق بخشیدن به معرفت دینى» در بین دانشجویان است. بر روى این هم من اصرار دارم و بارها هم این گفته شده؛ منتها بدنه دانشجویى، بدنه متبدّلى است و به شما هم باید عرض بکنیم. کافى نیست که ما از لحاظ عاطفى و احساسى، به دین و مظاهر دینى علاقه‌اى داشته باشیم یا علاقه‌اى نشان بدهیم. یک وقت هم که وقت استفاده‌ از تعلیم و معرفت دینى است، بمانیم و نتوانیم وظیفه‌مان را تشخیص بدهیم یا از آن ایمان، پشتوانه‌اى براى عمل پیدا کنیم؛ این کافى نیست. باید کار معرفتى عمیق انجام بگیرد.»
ایشان در بیانات خود فرموده بودند: «اگر جوانان دانشجو به وضع موجود قانع نباشند و به خیال خود دائم در فکر حرکت به جلو و مطالبه آرمان های انقلاب باشند، کشور نیز در مسیر صحیح به پیش خواهد رفت.»

در این روز امام خامنه‌ای در ادامه سخنان خود فرمودند: «امروز هم اگر مسئله ای مثل جنگ تحمیلی رخ دهد، نسل جوان آماده است همچون جوانان دهه اول انقلاب، تجربه ای پرافتخار بیافریند.»
1386 اندیشه در جهت بیان خواسته‌ها

17 مهر ماه سال 1386 حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از دانشجویان نخبه، برترین های کنکور و فعالان تشکل های سیاسی- فرهنگی دانشگاه ها، توجه جوانان دانشجو را به اندیشیدن و پخته کردن خواسته‌ها، مطرح کردن مسائل با مراکز دست اندرکار، جستجوی راهکارهای اجرایی و کمک به تحقق ایده ها و انتظارات توصیه کردند.

رهبر گرانقدر انقلاب در پایان سخنانشان پیشرفت علم و اندیشه سیاسی، تعمیق «اندیشه و ایمان و معرفت دینی»، گسترش روشن بینی دینی و دست یافتن به قلمروهای جدید در عرصه علم و سیاست و معرفت را انتظار مردم و رهبری از دانشجو و دانشگاه خواندند و تأکید کردند: سنت آفرینش الهی بر پیروزی حق استوار است و هرجا ایمان و مجاهدت باشد پیشرفت و پیروزی نیز خواهد بود و به همین علت ما به آینده دانشگاه ها کاملاً امیدواریم.

1387؛ احساس مسئولیت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 7 مهرماه سال 1387، در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش آموزان و دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشگاهی، مهمترین وظیفه نسل جوان را احساس مسئولیت برای آینده کشور دانستند و با اشاره به اینکه اختلاف جمهوری اسلامی ایران و آمریکا فراتر و ریشه‌ای‌تر از اختلاف نظرهای سیاسی است، تأکید کردند: آمریکا نخواهد توانست ملت ایران را از مسیر استقلال، هویت و سربلندی خود بازدارد و آینده حتمی ملت ایران دستیابی به قله‌های والای علم، اقتدار، رفاه و شرف است.

ایشان در این دیدار فرمودند: «بعضى می گویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبرى مطلبى گفته‌ایم؛ چرا؟ چون رهبرى رئیس صدا و سیما را معین می کند! اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچ‌کس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوه‌ قضائیه را هم رهبرى انتخاب می کند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبرى دارد؛ می گوید نصب کردم. پس باید به هیچ‌کس اعتراض نکرد. نه آقا، اولاً صدا و سیما را رهبرى اداره نمی کند؛ این معلوم باشد. صدا و سیما را رئیس صدا و سیما اداره می کند و رهبرى هم در موارد زیادى اعتراضهایى دارد. همین اعتراضهایى که شما دارید، بعضى‌هایش یا خیلى‌هایش، اعتراض هاى ما هم هست. احتمالاً اعتراض هاى دیگرى هم هست که چون براى من از جوانب مختلف گزارش مى‌آورند - با اینکه خود من ممکن است به قدر شما تماشاچى تلویزیون یا گوش‌کننده‌ى رادیو نباشم - اطلاعاتم زیاد است. از وضع صدا و سیما اعتراضهایى هم می کنیم، اشکالاتى هم می گیریم، گاهى با آنها دعوا هم می کنیم. بالاخره آنها هم یک ضرورتهایى دارند و جواب می دهند؛ گاهى جوابشان درست است، گاهى هم نادرست است. به هر حال اعتراض هست و انتقاد شما از صدا و سیما مطلقاً به رهبرى منتقل نمی شود. شما حق دارید انتقاد کنید، هیچ اشکالى ندارد.»
1388؛ لزوم حفاظت از دانشگاه‌ها

4 شهریور ماه سال 1388 رهبر فرزانه انقلاب طی دیدار دانشجویان گفت: «مواظب باشید توى این قضایاى سیاسى کوچک و حقیر مبادا دانشگاه تحت تأثیر قرار بگیرد؛ مبادا کار علمى دانشگاه متزلزل شود؛ مبادا آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى ما، کلاس هاى ما، مراکز تحقیقاتى ما دچار آسیب بشوند؛ حواستان باشد. یعنى یکى از مسائل مهم در پیش روى شما، حفظ حرکت علمى در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاست. دشمنان خیلى دوست می دارند که دانشگاه ما یک مدتى لااقل دچار تعطیلى و تشنج و اختلال هاى گوناگونى باشد؛ این برایشان یک نقطه‌‌‌‌‌‌‌‌ مطلوب است؛ هم از لحاظ سیاسى برایشان مطلوب است، هم از لحاظ بلندمدت؛ چون علم شما از لحاظ بلندمدت به ضرر آنهاست؛ لذا مطلوب این است که دنبال علم نباشید.»
ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره حوادث بعد از فتنه 88 فرمودند: «آنچه در بعد از انتخابات اتفاق افتاد، با همان حسابى که عرض کردم، اصل قضایا خیلى خلاف انتظار ما نبود؛ اگرچه اشخاصى که وارد شدند، چرا، خلاف انتظارمان بود. امیدواریم ان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاءاللَّه خداى متعال یک فرصتى بدهد، بتوانیم باز با شماها یک وقتهایى توى دانشگاهى، جائى صحبت بکنیم؛ حالا که مجال نشد.»

1389؛ جلسات آزاداندیشی

رهبر فرزانه انقلاب 31 مرداد سال 1389 طی دیداری با دانشجویان فرمودند: «ما طرفدار آزاداندیشى هستیم. البته من به شماها بگویم، آزاداندیشى جایش توى تلویزیون نیست؛ آزاداندیشى جایش توى جلسات تخصصى است. مثلاً فرض کنید در زمینه فلان مسئله سیاسى، یک جلسه‌ تخصصىِ دانشجویى بگذارید؛ دو نفر، پنج نفر، ده نفر بیایند آنجا با همدیگر بحث کنند، این می شود آزاداندیشى. همین جور، بحث سر معارف اسلامى است، همین جور، بحث سر تفکرات مکاتب گوناگون جهانى است؛ همین جور، بحث سر یک مسئله‌ علمى است، بنابراین جلسه باید جلسه تخصصى باشد، والّا توى جلسات عمومى و در صدا و سیما دو نفر بیایند بحث کنند، آن کسى که حق است، لزوماً غلبه نخواهد کرد؛ آن کسى غلبه خواهد کرد که بیشتر عیّارىِ کار دستش است و می تواند بازیگرى کند؛ مثل قضیه‌ عکس مار و اسم مار. گفت: کدام یکى مار است؟ مردم با اشاره به عکس مار گفتند: معلوم است، مار این است. بنابراین آزاداندیشى در جلسات تخصصىِ متناسب با هر بحثى باید باشد؛ در محیط هاى عمومى جاى آن بحثها و مناظره‌ها نیست.»

انتهای خبر / خبرگزاری دانشجو / کد خبر : 13900519001
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد