بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

نهضت مشروطه از نگاه امام خمینی قدس(سره)

14 مرداد
نهضت مشروطه
انقلاب مشروطه ایران در عصر قاجار، واکنشى بود نسبت به رفتار ظالمانه شاهان قاجار و استبداد حکام ولایات . این انقلاب با اعتراض ‍ مردم به رهبرى روحانیت آغاز شد و اولین خواسته آنها، حکومت پارلمانى و انتخاب بود. مظفرالدین شاه براى حفظ حکومت خود تمامى خواسته هاى مردم مبنى بر برگزارى انتخابات و تشکیل مجلس ‍ را در 24 مرداد 1285 پذیرفت . این انقلاب پس از پیروزى ، دستخوش ‍ انحراف غربزدگان شد به نحوى که رهبران اصلى این انقلاب مثل شهید شیخ فضل الله نورى را به اتهام ضدیت با مشروطه به دار آویختند.

# اگر در صدر مشروطه علما آمده بودند در میدان ، مؤ منین آمده بودند،روشنفکرهاى متعهد آمده بودند و مسلمانهاى متعهد آمده بودند و قبضه کرده بودند مجلس را و نگذاشته بودند که دیگران بیایند و مجلس را بگیرند،ما به این روزگار نمى رسیدیم .
صحیفه نور جلد 12،ص 7
# اگر شما، اگر ملت این طایفه را (روحانیون ) حفظ نکنید بدانید که سرنوشت شما سرنوشت زمان مشروطه خواهد شد، که روحانیون این کار را درست کردند و دست استبداد را کوتاه کردند لکن دوباره بواسطه اینکه ملت مجتمع نبود و با روحانیت آنطور سازش ، اطاعت محکم نداشت ... دیگران آمدند و مشروطه را همان استبداد غلیظتر با اسم مشروطه .
صحیفه نور جلد 15،ص 222
# در مشروطه بعد از اینکه ابتداء پیش رفت ، دست هایى آمد و تمام مردم ایران رابه دو طبقه تقسیم بندى کرد،نه ایران تنها، از روحانیون بزرگ نجف یک دسته طرفدار مشروطیت ، یک دسته دشمن مشروطه ، علماى خود ایران یک دسته طرفدار مشروطه ، یک دسته مخالف مشروطه ... و این یک نقشه اى بود که نقشه هم تاءثیر کرد و نگذاشت که مشروطه به آنطورى که علماء بزرگ طرحش را ریخته بودند، عملى بشود.
صحیفه نور جلد 18، ص 135
# این مسایل به عهده علما و خصوصا ائمه جمعه است که همه دست در دست یکدیگر بدهند تا انقلاب محفوظ بماند و مثل زمان مشروطیت نشود که آنها که اهل کار بودند ماءیوس بشوند و کنار بروند، که در زمان مشروطیت همین کار را کردند و مستبدین آمدند و مشروطه خواه شدند و مشروطه خواهان را کنار زدند.
صحیفه نور جلد 18،ص 151
# نگرانى من از این است که نکند سستى کنیم و در پیاده کردن اسلام دقت لازم را ننماییم بعدا اشکال پیش بیاید، نکند مثل مشروطه شود که آقایان تلاش کردند و مشروطه را بنا گذاشتند. آنوقت چند نفر از سیاسیون مستبد مشروطه خواه شدند و حکومت را گرفتند و هر دوره مجلس را بدتر از دوره قبل تشکیل دادند.
صحیفه نور جلد 18،ص 178
# اگر در هر شهرى و استانى چند نفر مؤ ثر، افکار مثل مدرس شهید را داشتند، مشروطه به طور مشروع و صحیح پیش مى رفت و قانون اساسى با متمم آن دستخوش افکار غربى ...نمى گردید.
صحیفه نور جلد 18، ص 231
# اگر مؤ منین کنار بروند، آنهایى که متعهد به اسلام هستند کنار بروند و اینها بیایند و قبضه کنند، مثل صدر مشروطه که رفتند کنار اشخاصى که متعهد بودند و قبضه کردند مشروطه را آنهایى که متعهد به اسلام نبودند.
صحیفه نور جلد 12، ص 7
# اگر روحانیون ، ملت ، خطبا، علما، نویسندگان ، روشنفکران متعهد سستى بکنند و از قضایاى صدر مشروطه عبرت نگیرند،به سر این انقلاب آن خواهد آمد که بر سر انقلاب مشروطه آمد.
صحیفه نور جلد 15، ص 22

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد