بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

قوه قضائیه از نگاه امام خمینی قدس(سره)

7 تیر
روز قوه قضائیه
جهت ارج نهادن به مقام والاى قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتى ، رئیس دیوان عالى کشور،هفته اول تیر ماه به عنوان هفته قوه قضائیه نامگذارى شده است . قوه قضائیه قوه اى است مسقل که پشتیبان حقوق فردى و اجتماعى و مسؤ ول تحقق بخشیدن به عدالت است . شرح وظایف این قوه در اصل 156 قانون اساسى آمده است .

# متصدیان امور و شورایعالى قضایى ...با مفسدان و گروهک هاى فاسد و مفسد با شدت عمل رفتار کنند مگر آنکه توبه کنند و ثابت شود که توبه آنها جدى است که با ضمانت مى شود آزاد کرد.
صحیفه نور جلد 17،ص 204
# قاضى پس از شرایط معتبره شرعیه باید در اجراى موازین قضایى سخت و صلب باشد،نه تحت تاءثیر عواطف و جوسازى هاى بى مورد واقع شود و از اجراى احکام خدا سرپیچد و نه با جوسازى هاى منحرفان و انتقامجویان ، برخلاف موازین الهى از رحمت بر بندگان خدا دریغ کند که هر دو طرف افراط و تفریط، برخلاف عدل الهى است .
صحیفه نور جلد 19، ص 107
# استقلال قوه قضائیه معنایش این است که اگر قاضى حکمى کرد.احیانا رسید به آن حکم مرجع دارد و غیر از آن ، هیچ کس حق دخالت ندارد.
صحیفه نور جلد 19، ص 87
# قوه قضائیه که ملجاء و پناهگاه مردم ستمدیده است ، قوه اى است مستقل و هیچ مقامى حق دخالت در آن را ندارد و اگر کسانى پیدا شوند که ندانسته در امور قضایى دخالت مى کنند، باید بدانند که برخلاف دستورات شرعیه و نظام جمهورى اسلامى عمل کرده اند. و اگر دانسته تخلف مى کنند مستحق عقاب و تعقیب اند.
صحیفه نور جلد 18،243
# مجلات و روزنامه ها و رسانه هاى گروهى توجه داشته باشند که تضعیف قوه قضائیه برخلاف موازین اسلامى است و از پخش ‍ چیزهایى که موجب تضعیف یا توهین مقام قضاست احتراز کنند.
صحیفه نور جلد 18،ص 243
# احدى حق دخالت در امر قضا را ندارد و دخالت کردن خلاف شرع است و جلوگیرى از حکم قضاوت هم خلاف شرع است .
صحیفه نور جلد 19،ص 87

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد