به پهلوى شکسته فاطمه زهرا سلام الله علیها قسمتان مىدهم که ، حجاب را ، حجاب را، حجاب را رعایت کنید. شهید حمید رستمى
موضوع پنجم: محدثه بودن فاطمه سلام الله علیها
موضوع چهارم: مجاز بودن ورود و توقف فاطمه(س) در مسجدالنبی در همه حالات
مسجد پیامبر اکرم نسبت به دیگر مساجد امتیاز خاصّی دارد، به این معنی که هر شخص جنب و نفساء و حائض می تواند به هر مسجدی وارد شود و بدون توقّف از آنجا عبور کند، ولی هرگز کسی مجاز نیست در حال جنابت و حیض و نفاس از مسجد النّبی عبور نماید و این حکم مخصوص است به مسجد پیامبر اکرم و مسجد الحرام، ولی از این حکم، علی و فاطمه و حسنین ، مستثنی هستند.
حافظ نَسائی از ابن عبّاس نقل می کند: « حضرت رسول به امیرالمؤمنین فرمود: موسی از پروردگار خویش درخواست کرد که مسجدش را برای هارون و ذرّیة او پاک گرداند و من نیز این مطلب را برای تو و فرزندانت از خدا خواستار شدم ... ».
حافظ بیهقی در سنن کبری از پیامبر اکرم چنین روایت می کند که آن حضرت فرمود: « آگاه باشید، به درستیکه ورود به مسجدِ من برای زنان حائض و مردان جُنُب حرام است مگر برای من و خانواده ام یعنی علی، فاطمهِ حسن و حسین ».
جمعی از دانشمندان اهل سنّت که قائل به این خصوصیّت هستند چنین اظهار نظر می کنند: علّت اینکه علی و خوانوادة او مجازند در مسجد النّبی در هر حالتی عبور، توقّف و یا سکونت کنند و از سایر مردم استثناء شده اند، این است که شرایط اجرای حکم در آنان موجود نیست؛ زیرا آنان پاک و مطهّرند، نه جنب می شوند و نه حائض و نفساء و از این جهت است که فاطمه سلام اللّه علیها را طاهرة مطهّره نامیده اند، و این مطلب را از احادیثی که از پیامبر اکرم وارد شده استنباط کرده اند:
فرمانی در اَخبار الدُّوَل از عایشه چنین روایت می کند : « راه رفتن فاطمه همانند مشی رسول خدا بود. او هیچگاه مثل زنان دیگز ناپاکی ماهانه نداشت، و این پاکیزگی از سیبی است بهشتی که مایة خلقت زهرا بوده است ... ».
این همان سیب بهشتی است که خدای تعالی در شب معراج به حضرت محمّد هدیه فرمود، و از آن نطفة مطهّر فاطمه منعقد گردید. پیامبر اکرم همواره سینه و دست و چهرة زهرا را می بوسید و می بویید و می فرمود: یا فاطمه هرگاه من مشتاق بهشت می شوم، از تو بوی بهشت را استشمام می کنم، و عطر سیب بهشتی از تو به مشامم می رسد.
به این جهت، فاطمه دختر پیامبر اکرم به طاهره موسوم شده است که خدا او را از جمیع ناپاکیها و آلودگیها پاک و منزّه گردانیده است و حتّی یک روز آثار حیض و نفاس در او دیده نشده است؛ و این است علّت مجاز بودن او در مسجد النّبی در همه حالات ( نشستن، برخاستن، خوابیدن و سکونت کردن).
موضوع سوم :جنگ و صلح با زهرا (س)، مانند جنگ و صلح با پیامبر و علی و حسنین است
زید بن اَرقَم روایت می کند که : « روزی همراه پیامبر اکرم بودیم که وحی نازل شد، و ما منتظر اتمام وحی بودیم تا آن حضرت از اتاق خارج شود، هوا به شدّت گرم شده بود، و در آن هنگام علی بن ابی طالب و همراه او فاطمه، حسن و حسین سلام اللّه علیهم از راه رسیدند و در سایة دیواری به حال انتظار نشستند تا نزول وحی به پایان رسد و حضرت رسول از حجره بیرون آید. وقتی که پیامبر اکرم از اتاق خارج گردید، نظر مبارکش بر علی و فاطمه و حسنین افتاد، حضرت به نزد آنان رفتند و ما در حالی که به جای خود ایستاده بودیم، دیدیم که حضرت رسول لباس ( عبای ) خودش را بر بالای سر آنان سایبان کرد، با دست مبارکش از یک طرف عبا گرفته بود، و طرف دیگرش در دست علی بود که در زیر عبا جای داشت. آنگاه پیامبر چنین فرمود:
موضوع دوم :اقتدا و توسّل به حضرت زهرا(س)
موضوع اوّل :زهرا (س) یکی از علل آفرینش
بسم الله الرّحمن الرّحیم الحمد لله ربّ العالمین و توکّلت علی الله واعتصمت بحبل الله
روزی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و امیرمؤمنان علی علیه السلام در میان نخلستان نشسته بودند
که زنبور عسلی دور پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله شروع به چرخیدن کرد. پیغمبر صلی الله علیه و آله
فرمود: «یا علی! می دانی این زنبور چه می گوید؟» حضرت علی علیه السلام فرمود: «خیر.» رسول
اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: این زنبور ما را مهمان کرده و می گوید: یک مقدار عسل در فلان محل
گذاشتم. امیرمؤمنان علیه السلام را بفرستید تا آن را از آن محل بیاورد. امیرمؤمنان علیه السلام بلند
شد و عسل را از آن محل آورد. حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ای زنبور! غذای شما که
از شکوفه گل تلخ است، به چه علّتی آن شکوفه به عسل شیرین تبدیل می شود؟» زنبور گفت: «یا
رسول اللّه ! شیرینی این عسل از برکت وجودمقدّس شما و (آل) شماست. چون هر وقت از شکوفه
استفاده می کنیم ، همان لحظه به ما الهام می شود که سه بار بر شما صلوات بفرستیم. وقتی که
می گوییم: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد»به برکت صلوات بر شما عسل ما شیرین می
شود.»
کنزالعمال،ج 1، 2219