موضوع اوّل :زهرا (س) یکی از علل آفرینش
در این موضوع، اخبار بسیاری از فریقین شیعه و
سنّی روایت شده است که به موجب آنها ثابت می شود حضرت صدّیقه سبب آفرینش عالم بوده
است، همانگونه که پدر بزرگوارش، امیر المؤمنین و حسنین علّت خلقت بوده اند. ما
برخی از اخبار مربوط به این موضوع را در بخش اوّل در ذیل آیات شریفه ذکر کردیم و
اینک حدیثی در اثبات این مطلب که راوی آن ابو هریره است:
« رسول خدا فرمود : هنگامی که خدای تعالی حضرت
آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افکند،
آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و رکوع مشاهده کرد، عرض کرد:« خدایا قبل از
آفریدن من، کسی را از خاک خلق کرده ای؟ خطاب آمد: نه، نیافریده ام. عرض کرد: پس
این پنج شبح که آنها را در هیئت و صورت همانند خود می بینم چه کسانی هستند؟ خدای
تعالی فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند تو را نمی آفریدم،
نامهای آنان را از اسامی خود مشتقّ کرده ام ( ومن خود آنان را نامگذاری کرده ام )،
اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را می آفریدم و نه عرش و کرسی را، نه آسمان
و زمین را خلق می کردم و نه فرشتگان و انس و جنّ را.
منم محمود و این محمّد است، منم عالی و این علیّ
است، منم فاطر و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین
است. به عزّتم سوگند، هر بشری اگر به مقدار ذرّة بسیار کوچکی کینه و دشمنی هر یک
از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ می افکنم... یا آدم، این پنج تن،
برگزیدگان من هستند و نجات و هلاکت هر کس وابسته به حبّ و بغضی است که نسبت به
آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتی می خواهی، به آنان توسّل کن.
ابوهریره می گوید ، پیامبر اکرم در ادامة سخن
فرمود: ما پنج تن کشتی نجاتیم، هر کس با ما باشد نجات یابد، و هر کس که از ما
روگردان شود هلاک گردد. پس هر کس حاجتی از خدا می خواهد به وسیلة ما اهل بیت از
حضرت حق تبارک و تعالی مسئلت نماید ».
این حدیث را شیخ الاسلام حموینی در فرائد، حافظ
خوارزمی در مناقب و چند تن دیگر از دانشمندان اهل سنّت نقل کرده اند.