بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

حجاب بانوان از نظر امام على (علیه السلام)

IMG10400905

حضرت امیرالمومنین على (ع) در ضمن فرمایشاتشان به فرزندش (ع) مى فرماید: در مورد حجاب بانوان سختگیر باش، چرا که رعایت حجاب به طور جدّى و محکم ، زنان را به سالمتر و پاکیزه، حفظ خواهد کرد.(۱)
  

حضرت امیرالمومنین على (ع) در ضمن فرمایشاتشان به فرزندش (ع) مى فرماید: در مورد حجاب بانوان سختگیر باش، چرا که رعایت حجاب به طور جدّى و محکم ، زنان را به سالمتر و پاکیزه، حفظ خواهد کرد.(۱)

و نیز فرمودند:
پوشیدن لباس ضخیم بر شما لازم است، زیرا کسى که لباسش نازک و بدن نما باشد، دینش نیز ضعیف و نازک است.(۲)

و نیز فرمودند: شوهرى که از همسرش اطاعت کند، خداوند او را از جانب صورت به طور واژه گونه وارد دوزخ گرداند.
شخصى پرسید: این اطاعت که موجب چنین مجازاتى است کدام اطاعت است؟
حضرت فرمودند: زن از او مى خواهد که با لباس نازک (به مراکز پر جمعیت مانند) حمّامها و عروسیها و مجالس ترحیم برود، و شوهرش، به او اجازه دهد و از سخن او اطاعت کند.)(۳)
(زیرا عدم کنترل این قبیل مراکز عمومى با موازین شرعى و اخلاقى ، جایگاهى براى فساد خواهد شد)

و نیز فرمودند:
پیغمبر (ص) نهى کرد، زنى را که براى غیر شوهرش آرایش نماید و اگر چنین کند بر خداوند سزاوار است که او را در آتش دوزخ بسوزاند.(۴)

امیرمومنان على (ع) در یکى از فرمایشاتشان به همین مطلب اشاره و نیز فرمودند:
در آخرالزمان که بدترین زمانها است، زنان بى حجاب و برهنه آشکار مى شوند که با زینت و آرایش بیرون مى آیند، آنان از مرز دین خارج شده اند و در فتنه ها وارد گشته اند و به سوى شهوتها تمایل و شتاب دارند، حرامها را حلال مى کنند و سرانجام در جهنم و دوزخ گرفتار آتش و عذاب ابدى خواهند شد.(۵)

از این فرمایشات هشدار دهنده شش مطلب مهم زیر فهمیده مى شود:

۱ – آن زمانى که زنان رعایت حریم حجاب و عفاف نکنند، بدترین زمانها است.

۲ – زنانى که با آرایش و نمایش از خانه بیرون مى آیند و سنگر عفّت را بشکنند، از دین خارج شده اند و در مقابل دین قرار گرفته اند.

۳ – این گونه زنان در فتنه ها وارد شده اند و موجب فتنه ها و انحرافها و گناهان خواهند شد.

۴ – این گونه زنان گرایش به هوسهاى شهوت انگیز دارند، شهوت پرستى بر آنها حاکم است نه عقل و منطق.

۵ – این گونه زنان حرامهاى الهى را حلال کرده و با بى بند و بارى خود، حدود الهى و مرزهاى دینى را زیر پا مى گذارند، و موجب افزایش فساد مى شوند.

۶ – سرانجام این گونه بانوان، عذاب ابدى در دوزخ خواهد بود.

آرى آنانکه حریم حجاب و عفّت اسلامى را رعایت نمى کنند، این گونه موجب انحرافها و پلیدیها شده، و موجب گسترش دامنه فساد مى گردند و سرانجام، خود نیز در میان دنیاى جهنمى خود مى سوزند و زندگى پوچشان، به عذاب ابدى الهى مى پیوندد.(۶)

۱-نهج البلاغه : نامه ۳۱ / حجاب برتر: ۵۶

۲- بحارالانوار: ۸۳/۱۸۳ / حجاب برتر: ۶۰

۳- ثواب الاعمال : ۲۰۱ / بحار: /۱۰۳/۲۴۳ / حجاب برتر: ۶۶

۴- بحارالانوار: ۱۰۳/۲۴۳ / حجاب برتر: ۶۷

۵- وسائل الشیعه : ۱۴/۱۹ / حجاب برتر: ۷۷

۶- حجاب بیانگر شخصیت زن : ۷۷

 منبع: کتاب داستانهایى از پوشش و حجاب

نظرات 20 + ارسال نظر
آشنا سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:45

سلام
ان شالله که هر چی خیر هست پیش بیاد

به همین راحتی ها نمیتونید از شر ما راحت بشید هرچند الان دروضعیت بدی قرار دارم!
راضی أم به رضای خدا

سلام خوب هستید شما الحمدلله؟
گفتم میترسم این جمله رو بگم.انشاا.. صبرشم عطا بکنه که بتونم نه فقط در کلام ،بلکه در عمل و قلب هم راضی باشم.
شر چیه بابا؟!
انشاا..که ختم به خیر بشه این وضعیت شما.
الحمدلله این راضی بودن به رضای خدا در شرایط سخت خیلی سخته،انشاا.. یه خورده هم به ما عطا کنه.
ولی در کل عالیه روحیه تون در شرایط بد راضی هستید.

آشنا سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:54

آیا واقعا" الان برادران ما به حجاب همسرشون، دخترشون یا خواهرشون سختگیر هستند؟؟؟؟؟؟
سلیقه ای شده به نظر بنده! حتی انتخاب نوع حجاب هم...

این حرف شما رو قبول دارم که سلیقه ای هستش.
ولی به نظر من شرایط این سه طیف با هم خیلی فرق داره.
اول از همه خواهر در خانواده تحت تاثیر شرایط قرار میگیرد مثلا خانواده سخت نمیگیرد و خودش انتخاب میکنه،و برادر مانند یک عضو خانواده،همتراز با خواهر میباشد و فقط در بیشتر مواقع می تواند نظر دهد نه بیشتر ولی همین برادر در نوع حجاب همسر،به نوعی انتخاب میکند.یعنی در قسمتی از شرایط ازدواج نوع حجاب را نگاه میکند و همسر را براساس آن حجاب انتخاب میکند و در نوع حجاب دختر همین برادر براساس طیف فکریش که ازدواج کرده می تواند دخترش را به آن سمت سوق دهد و به او آموزش و یاد دهد.
و اینجاست که براساس شرایط می توان عمل کردوالبته این جدای از حوزه نفوذ فرد در این سه طیف دارد.

آشنا سه‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:57

امام صادق (علیه السلام):

بر شما باد به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید. دعا کردن براى هیچ امر کوچکى را به خاطر کوچک بودنش رها نکنید، زیرا حاجت هاى کوچک نیز به دست همان کسى است که حاجت هاى بزرگ به دست اوست.

کافى، ج 2، ص467

بله این حرف رو با قلبم قبول دارم.
همیشه یاد این جمله میفتم.
به خدا نگویید مشکل بزرگی دارم،به مشکل بگویید خدای بزرگی دارم

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:01

شکرخدا
شما خوب هستید ان شالله؟

الحمدلله.
احساس میکنم که سیمم قطع شده
فکر کنم باید برم پای ضریح امام رضا بشینم....

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:17

بنده منظورم رو خوب بیان نکردم
باید میگفتم پدر،برادر،همسر
با نظرشما موافقم و نظربنده هم همین هست

انشاا.. که برای تحقق جامعه اسلامی و رسیدن به ظهور تمام تلاشمان را برای گسترش فرهنگ حجاب به هر نحو و توانی که شده بتوانیم انجام بدیم.

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:23

غصه های عالم اومد توی دلم و باز اشک...
1سال هست که توفیق نشده برم...
ان شالله به زودی قسمت شما بشه
رفتید یاد ماهم باشید

واقعا آدم توی فشار به کی میتونه تکیه کنه؟..............
انشاا... قسمت همه عاشقان،علی الخصوص شما هم بشه.
با این هجم مشغله نمیدونم چطور باید برم.فکر کنم یه یک روزه باید رفت و اومد.

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:40

ببخشید من أصلا" حالم خوب نیست
با اجازه رفع زحمت کنم!

خواهش میکنم
تشریف ببرید استراحت کنید.
رحمت هستید.

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:43

درسته
"حجم" مشغله شمازیاد هست
ان شالله به زودی...

بله هجمه منظورم بود.که در مورد مشغله مون هست زیاده و باید جوری رفتار کنی که آبروی باشی و نگند که شما فقط میخوریدو و ....
انشاا....
یا علی

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:46

خدانگهدار

علی یارتون

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:51

آها هجمه
ببخشید
ولی من فقط میخورم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

گفتم این فقط یه هجمه هستش بر علیه.....
والا اگر حجم کار رو ببینند دیگه به این راحتی اظهار نظر نمیکنند.

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:01

اینو متوجه شدم
آخرشم فرمودید که نگم شما فقط میخورید!!!!!!

نه بابا کی فرمودید همچین حرفی رو؟!
نمیخواید برید استراحت کنید؟!
من دیگه جوابتون رو نمیدم.
شب خوش

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 01:11

عجب گرفتاری شدما
چرا رو اعصاب من راه میرید؟
این جمله ی شما بود؟حالا خوبه چنددقیقه پیش گفتید و من فقط تکرار کردم و اینکه چرا...
أه...
من دیگه باهاتون حرف نمیزنم

حالا چرا اعصابتو خرد میکنی؟!!!
اشتباه تایپی من بود تازه متوجه شدم.
شب خوش

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:21

سلام

علیکم سلام

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:38

من با شما حرف نمیزنم

بازم چی شده؟!

آشنا چهارشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 23:44

گفتم که حرف نمیزنم
یعنی چی بازم چی شده ؟ها ؟
رو حرف دیشبم هستم

آخه برای چی حرف نمیزنید؟
گفتم شاید اشتباهی بازم از من سر زده.
رو کدوم حرف دیشبتون هستید؟

آشنا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:01

میخواید منو مجبور کنید توضیح بدم و اینطوری حرف بزنم؟؟؟

نخیر

بابا من چی بکنم؟
شما بفرمایید چه اشتباهی از من سر زد؟
اینقدر امروز زیر فشار بودم،اونسرش ناپیدا.
خبر بدی که قرار بود شنبه بشنوم،یهو امروز به من دادند.
دیگه خواهشا شما ما رو اذیت نکنید.

آشنا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:12

ای وای!!!
ببخشید
دیشب از دستتون عصبانی شده بودم ولی امشب قصدم شوخی بود
شرمنده
ان شالله حکمتی هست

بیشتر اذیت نمی کنم.با اجازه رفع زحمت...
یاعلی

خواهش میکنم.
کار اشتباهی انجام داده بودم که دیشب از دستم عصبانی بودید.
چیزی جز تسلیم قضای الهی نمیتونم بگم.
خواهش میکنم.
علی یارتون

آشنا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:26

بازم راه وجود داره
عجله نکنید
صبر داشته باشید
شاید در این زمان صلاح نبوده باشه و زمان دیگری ....
شما اینا رو بهتر از من می دونید. ببخشید جسارت کردم

بله کاملا درست می فرمایید.
خواهش میکنم چه جسارتی.بالاخره یکی باید یادآوری کنه.
هرچی این موضوعات رو امروز با خودم مرور کردم بازم نتونستم آروم بگیرم.
اینم یه کلاسی برای درس گرفتن،باید یه چیزهایی یاد بگیرم.امیدوارم انشاا... جلوی امامم شرمنده بیرون نیایم از این کلاس.

آشنا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:47

خیلی ناراحتم

اوضاع من بهتر نیست.
شما دیگه برای چی ناراحتید؟

آشنا پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 00:49

نمیتونید2سه روزمرخصی بگیرید بریدمشهد
قطعا" موثر هست و روحیه.تون عوض میشه

همین فکر رو دارم.ولی چه کنم که مجبورم وایسم.یه دلیل ناراحتیم اینه که دیگه باید اجبار کردند که این استان بمونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد