بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

در دنیا سربازان گمنام را کجا دفن می‌کنند؟


چند وقت پیش در تدفین شهدای گمنام در شهر یزد خبرهایی شنیدم که باعث تاسف و ناراحتی برای بنده شد و مطلب زیر را برای درک بهتر خودم و برای امثال آدمهای به ظاهر روشنفکر و آن روحانی که در جمع جوانان و با استفاده از عواطف آنها جمله مگر میدانهای شهر و دانشگاه ها قبرستان هستند گذاشتم تا شاید هدایتی باشد.
باشد که شهدا ما را شفاعت کنند.
اکثرکشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبره‌های آن‌ها ارزش ویژه‌ای قائل هستند.

در بسیاری از کشورهای دنیا کشته شدگان جنگی به تدریج به یک نماد و بخشی از هویت آن جامعه تبدیل می شوند. به همین دلیل مسئولان ترجیح می دهند کشته شدگان جنگی به ویژه سربازان گمنام را بجای دفن در قبرستان ها، در مراکز شهر به خاک بسپارند. اکثر کشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبره‌های آن‌ها ارزش ویژه‌ای قائل هستند. برخی کشورها میادین اصلی را برای این کار انتخاب کرده و برخی دیگر دانشگاه را (به عنوان مرکز حضور جوانان) برای این نماد هویتی انتخاب می کنند:

در ادامه مطلب چند نمونه میدان و دانشگاه هایی که سربازان خود را دفن کردند با عکس نشان میدهم.

 

 

گارد احترام برای سربازان بی‌نام کاخ کرملین

در کنار دیوار غربی کاخ کرملین و در محدوده باغ الکساندر ، یک مقبره قرار دارد که متعلق به سربازان گمنام است که در هنگ کرملین خدمت می کردند. این سربازان در دفاع از مسکو در جریان حمله آلمان نازی به مسکو کشته شدند و همگی در ضلع غربی و روبروی قبر لنین و در فاصله بسیار نزدیک با آن دفن شدند. از سال ۱۹۷۷ دولت شوروی یک گارد احترام برای این مقبره تشکیل داد که همه ساله با تشریفات خاصی به این مقبره و همچنین قبر لنین ادای احترام می کنند. این مراسم یکی از جاذبه های گردشگری روسیه است و سالانه هزاران نفر برای بازدید از باغ الکساندر و مقبره لنین و سربازان گمنام و همچنین مراسم ویژه گارد احترام به مسکو و دیوار غربی کرملین می آیند و از این مراسم و از این مکان ها بازدید می کنند. عکس زیر ادای احترام پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به این سربازان گمنام نشان می‌دهد.


RIAN_01115344.LR.ru.jpg

 

دفن سربازان گمنام در قلب فرانسه 

میدان اتوال (شارل دوگل) که اصلی‌ترین نماد فرانسه محسوب می‌شود، در اصل سمبل ایثار حدود یک میلیون سرباز فرانسوی است. اهمیت این میدان تا حدی است که رهبران سایر کشورها برای ادای احترام باید به این میدان بروند.


36046noteTravel.jpg

 

یادبود سربازان گمنام در دانشگاه‌های مطرح دنیا

در بیشتر دانشگاه‌های جهان برای سربازان جنگی خود مراسم یادبود برگزار می‌کنند. برخی مثل دانشگاه می‌سی‌پی‌پی به تدفین این کشته‌شدگان می‌پردازند. در محوطه این دانشگاه بیش از ۷۰۰ تن از کشته‌شدگان جنگی دفن شده‌اند! نام افرادی که هویت آن‌ها مشخص بوده است، بر روی یادبودی که در مرکز این گورستان قرار دارد، نوشته شده است.


872_orig.JPG


اما بیشتر دانشگاه‌های دیگر به علت گذشت سال‌ها از جنگ و دسترسی نداشتن به پیکر این سربازان به نصب یادبودی بسنده کرده‌اند. 

 

دانشگاه کارولینای شمالی 

دانشگاه کارولینا با ساخت و نصب یادواره‌ای از کشته‌شدگان دانشگاهی خود به بزرگداشت آن‌ها می‌پردازد.


865_orig.bmp

866_orig.bmp


 بر روی این لوح نوشته شده: «تقدیم به فرزندان این دانشگاه که به خاطر ملتشان در جنگ سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ جنگیدند و آن هایی که زندگیشان به ما درس‌های فرمانده بزرگ را آموخت که کلمه وظیفه، بلندمرتبه‌ترین کلمه در زبان انگلیسی است.»

 

کالج oberlin، اوهایو آمریکا

این بنا نیز یادبود کسانی است که از این منطقه کشته شده‌اند. بر روی این یادبود نام ۹۶ سرباز نوشته شده است که ۵۵ نفر از آن‌ها دانشجوی همین دانشگاه بوده‌اند.


871_orig.JPG

 

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه کانادا «بنای یادبود سربازان» را برای زنده نگه داشتن یاد ۱۱۸۵ سرباز خود ساخته است. این سربازان که دانشجوی همین دانشگاه بوده‌اند، در جنگ‌های جهانی اول و دوم جان خود را از دست داده‌اند.


867_orig.jpg

 

دانشگاه Caen در شهر Caen  فرانسه

در این دانشگاه یادبودی به شکل  ققنوس ساخته شده است. لوگوی این دانشگاه نیز الهام گرفته از همین موجود افسانه‌ای است. علت انتخاب ققنوس از این جهت است که یک ققنوس جوان از خاکستر ققنوس پیری که خود را آتش می­زند متولد می­‌شود. این دانشگاه طی بمباران نبرد معروف شهر «caen» فرانسه در جنگ جهانی دوم به کلی نابود شد، ولی این نبرد بزرگ یکی از راه‌­های پیروزی متفقین در مقابل آلمان نازی می­‌شود و این دانشگاه مجددا پس از جنگ، بازسازی شده و به یاد دوران جنگ و کشته‌­های این دانشگاه، این یادبود ساخته می­شود و لوگوی دانشگاه نیز از همین موجود برگرفته می­‌شود.


873_orig.JPG

 

دانشگاه Queen، بلفاست ایرلند شمالی 

این دانشگاه نیز یادبود کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم را مقابل ورودی اصلی دانشگاه خود قرار داده است. 


876_orig.JPG

نظرات 16 + ارسال نظر
آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:41

بابت این مطلب بسیار بسیار ممنون
هم به دانسته هام اضافه شد هم یادآوری خوبی بود که حواسمون باشه چیکار می کنیم
ان شالله که به اصطلاح روشنفکرهای ما هم...

اتفاقا چند شب پیش فکر کنم بود که داشتیم در این مورد صحبت میکردیم با همدیگر.توفیقی بود که این مطلب رو گیر بیارم.
اینم از لطف شهداست.هر وقت ما کم میاریم خودشون دست به کار میشند.لطفشون شامل حال ما شد این مطلب رو سر راهمون گذاشتند.
راستی عکس های این مطلب بالا میاد؟من توی سیستم خودم مشکلی ندارم.میخواستم ببینم جای دیگه گیر نمیکنه که؟
انشاا... همه هدایت بشیم.

آشنا پنج‌شنبه 4 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:57

ناخدامان حضرت سید علی.ست
بعد روح الله او بر ما ولی.ست

او علمدار امام غائب است
مهدی آخر زمان را نائب است

بی ولایش بی خمینی بودن است
سر به پای هر یزیدی بودن است

بی ولایش با عدو همسویی است
دم زدن از راه حق پر رویی است

بی علی با روح حق لاف است لاف
با نبی بی مرتضی ره شد خلاف

امر امر اوست ؛ او بر ما سر است
او امام و مقتدا ؛ او رهبر است

او امیر عشق را دلبند است
فاطمه را یاور و فرزند است

او علمدار سپاه مهدوی.ست
نائب المهدی و بر ملت ولی.ست

گر بگوید گوی آتش می شویم
در کف او تیغ سرکش می شویم

گر که او فرمان دهد، شمشیرمان
میخورد آب از گلوی خائنان

اشتر جمال را پی می کنیم
تیر او را سنگ در "دی" می زنیم

"رهبرا"گوییم ما در هر نفس
با تو هستیم تا آخر نفس


لبیک یا سیدنا ، قائدنا ، امامنا "خامنه ای"....

احسنت
شعر ولایی قشنگی بود.
لبیک یا خامنه ای

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:00

بله بحث راجع به تدفین شهدا در شهر......
شهر یزد هم مطرح شده بود
ان شالله به حق حضرت زهرا س

بله متوجه شدم ولی شهری که خبرش پخش شد در خبرگزاری ها و بهانه های بنی اسرائیلی مسئولان آن شهر باعث شد که اسم شهر مورد نظر رو بنویسم.
انشاا... به حق مادر عالم دست ما رو بگیرند و قافله سالاری کنند.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:01

راستی عکس ها توسیستم من بالا میاد(یعنی سیستم ما هم مثل شما با کلاس هست هرچند جزء قشر مرفه نیستیم)

بابا یه سیستم قدیمی داریما.اونم مال اون موقعی که دانشجو بودم هستش.نه مثل بعضی ها گوشی با کلاس داشته باشم.یه گوشی ساده معمولی دارم.
حالا ما جزء قشر مرفه هستیم یا بعضی ها

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:15

مردم یزد که اکثریت محب شهدا هستند. ولی خب شیطنت عده ای باعث شد که....
من نقطه چین گذاشتم منظورم یادآوری موضوع تدفین در 1 شهر در استان خودمون بود که باعث شد راجع به یزد هم حرف بزنیم اون شب

آره فهمیدم که فرمودید شهر..... تشریف برده بودید.
اتفاقا بخاطر همین محب شهدا بودن شهر یزد بود که مردمش ساکت نشدند مثل بعضی شهرها،و باعث شد خبرش پخش شود.و اجازه ندند شهدا غریب واقع بشند و دفاع جانانه کردند و در مقابل بعضی معلول حال ایستادند و جلوی شیطنشون رو گرفتند.و مثل بعضی جاها ساکت نشدند.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:25

مادرم همیشه میگفتن در اینطور مواقع سکوت کن چون ممکن هست از سرشوخی حرفی زده بشه که موجب رنجش بشه یا به قول دوستان به جاهای باریک کشیده بشه
ولی این رو نگم روی دلم میمونه! اگر مرفه بودن به این هست که خداروشکر

من باهاتون شوخی کردم. ببخشید

حالا چرا ایقدر جدی
مادر گرامی راست میگه.ولی فکر کنم به طرفش هم بستگی داره(مثلا چقدر ظرفیت داره)
خب الحمدلله پس مرفه هم هستید.خوش به حالتون
باشه قبوله که شوخی کردید منم شوخی داشتم میکردم (حیف که نمیتونم قسم بخورم)ولی اینجور ببخشید میگید من خجالت میکشم

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:28

آخ آخ آخ مثل شهر .... استان خودمون(همون که مجتمع آدینه داره)

شهری که مجتمع آدینه توش ساخته شده؟
یا صاحبش؟

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:41

میدونم شما ظرفیتتون بالاست، اکثر شهدا همینطور بودن
ما که با شهادت غریبیم ظرفیتمون هم...
1سوال؛واقعاً اینقدر عادت به قسم خوردن دارید؟خب به جان من قسم بخورید ولی دیگه قسم خدا رو نخورید. باشه؟

ما کجا........شهدا کجا............................
من منتظر یه نگاه شهدا هستم که من رو هم به مهمونی خودشون دعوت کنند.
فکر کنم از همون یه نگاه هم محرومم.(حتما خورده شیشه مون زیاده)
تو صحبتهام فکر نمیکنم قسم بخورم.توی نوشته هام هم یادم نمیاد قسم بخورم.ولی نمیدونم شما چیکار کردید که اینجوری شدم.
خدا اون روز رو نیاره که به جان یه بنده خدا قسم بخورم.اونم شما.
چشم ،دیگه قول دادم.دارم تمرین میکنم.هر وقت ناپرهیزی کردم،گوشزد بفرمایید

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:42

نه بابا منظورم شهرش بود نه اون یک نفر آدم و طائفه.ش

شهرش که اون شب تشریف بردید؟
آخه شهر ما هم قراربود شهدا رو روز شهادت امام محمدباقر(ع) تدفین کنند که نشد.و روزنامه شهر تیتر زد وقتی پرستوها پرکشیدند.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 06:03

سلام
صبح بخیر
ببخشید بازم وسط صحبت خوابم برد
48ساعتی بود که نخوابیده بودم.بله شهدای شهر....هم که به دلیل اختلاف در محل تدفین پرکشیدن!
واقعاً من باعث قسم خوردن شما شدم؟؟؟
شرمنده ام
ببخشید
یاعلی

سلام وقت شما هم بخیر
متوجه شدم که خوابتون برده.انشاا... امشب میرم،دیگه مزاحم وقت شما نمیشم،شب رو هم راحت میتونید استراحت کنید.چرا شب ها رو استراحت نمیکنید؟چرا اینقدر فشار به خودتون میارید؟
خواهشا به فکر خودتون هم باشید.
هر چقدر زور زدیم که این مسئله پرکشیدن شهدا رو در جلسه مطرح کنیم تا یکی پاسخگو باشه،مسئولان عزیز طفره رفتن.
نمیدونم چی شده که برای اثبات حرفم باید قسم بخورم
دشمنتون شرمنده باشه
خواهش میکنم
علی یارتون

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 15:55

تاراحتی اول:
ولی من از قبل اذان صبح که پیامتون رو دیدم خیلی خیلی ناراحت شدم که من باعث شدم....(شما هم اطمینان دارید که من مقصرم)
حقیقش کاری بود که باید تادیروز عصر آماده می کردم و...
امروزهم تو راه سفری که به خارج استان داشتم ، وقت رانندگی وقت استراحت ، تمام ذهنم درگیر این بود که چرا باعث شدم که شما....


ناراحتی دوم:
از اینکه امشب تشریف می برید ناراحتم
باورکنید

ناراحتی سوم:
مگر شما مجبورم کردید که من تا دیروقت صحبت کنم که خودتون رو مقصر می دونید و اینطور می فرمایید؟
اگر بحث مزاحم بودن باشه من مزاحمم نه شما(سعی می کنم رفع زحمت کنم)

بابا گفتم نمیدونم چرا اینجوری شدم نگفتم که شما مقصرید.
بنظرم نباید کاری کرد که به آدم صدمه بزند(بجز شرایط اضطراری)
بنظرم بهتره اینقدر به خودتون فشار نیارید.
ذهنتون رو زیاد درگیر نکنید.ما رو حلال کنید و راضی باشید
من خودم هم ناراحتم.چرا باور نکنم.ولی چه کنیم که خیر در هجرت هستش.
آخه معمولا من شبها وقتم خالی میشه و میتونم پشت سیستم بشینم،شما هم مجبور میشید تا دیروقت پای صحبتهام بشینید
باز میگم که نقطه مزاحم اضافه هستش.دیگه اینجا فکر کنم جا داشته باشه شما رو دعوا کنم.این چه حرفیه میزنیدمزاحم،رفع زحمت
حالا اینقدر گریه نکنید فکرم بیشتر مشغول میشه ،اونجا نمیتونم آروم باشم،حواسم پرت میشه.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 15:57

ضمناً برای قسمت اول صحبت هاتون
چشم سعی میکنم...

دست شما درد نکنه.چشمتون بی بلا
به ما هم گوشزد بفرمایید.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 19:42

چشم
منم مثل شما شبها وقتم خالی میشه.البته مثل شما فعال نیستم ولی خب دیگه....
نمیدونم چرا از دعواکردنتون خوشحال شدم!(با اینکه اینبار دعوا حقیقی و جدی بود)
از اینکه کار و وضعیتم برای شما اهمیت داره خوشحالم و سپاسگزارم
ان شالله هرجا هستید موفق باشید
ولی خداییش این چندروز از دست من و سوالهام راحت میشیدها!
بهتر هست انرژی ذخیره کنید برای پاسخگویی و مباحث پایان هفته که ان شالله برگشتید...
با اینکه منو نمیشناسید ولی خب از محبتتون بسیارمتشکرم بزرگوار
آماده باشید که ان شالله با دور جدید اذیت کردن ها درخدمتتون هستم

خب الحمدلله پس مشترکیم در خالی بون وقتمون در آخرشبها.
(یا حسین واقعا اینبار جدی بود)خدا رو شکر یکی از اذیت کردن ما خوشحال میشه.ما راضی هستیم،بالاخره دل مومن رو شاد کردن کلی ثوابه.
خب بالاخره هرکسی وضعیت من براش اهمیت داره،من هم وضعیت اون برام اهمیت داره.بالاخره دوطرفه هستش(دل به دل راه داره)
شما هم هر جا تشریف دارید انشاا.. آبروی امام (ع) باشید و موفق و سربلند.
نه اتفاقا برام مرور هستش و مشغولی فکرم رو کمتر میکنه.اصلا این فکر رو نکنید که راحت میشم.
ما آماده ایم.برای آخر هفته،البته اگه این هفته اومدم،نمیدونم برگردم یا نه..........
خواهش میکنم وظیفه هر مسلمانی هستش که به فکر مسلمان دیگر باشه و محبت کردن هدیه ای هستش از طرف خداوند به بندگانش.
ما در خدمت هستیم.ما رو خجالت ندید چه اذیت کردنی
انشاا... به امید خدا

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 20:43

پیام رو با دقت بخونید
نگفتم از اذیت کردن شما خوشحال میشم.گفتم اینبار با اینکه جدی دعوام کردید خوشال شدم!
پایان هفته منتظریم ان شالله
اگر زنده بودم

بله حالا متوجه شدم.
دیگه ببخشید که بعضی جاها باید اینجوری عمل کرد.همه نارحت میشند،شما خوشحال
انشاا... اگر عمری ماند.اگه نرفتم قم زیارت،چشم حتما در خدمتیم.
عمرتون پربرکت.

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 22:17

چون متوجه شدم اهمیت دارم!
إإإإ خب پس نیاید
تشریف ببرید قم نائب الزیاره ما هم باشید
یادتون نره ها

ممکنه.
ببینم برنامه ام چطوره،اگه رفتم چشم حتما نائب الزیاره می شوم.
دیگه باید برم خداحافظ
ما رو از دعاهاتون فراموش نکنید

آشنا جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 ساعت 23:17

در پناه خدا
هر کجا که هستید مواظب خودتون باشید
یاعلی

شما هم در پناه خدا هر کجا تشریف دارید موفق و سربلند باشید.
علی یارتان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد