بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

حکمت ، احکام شب قدر و اهل بیت علیهم السّلام

حکمت ، احکام شب قدر و اهل بیت علیهم السّلام

 

حکمت، احکام شب قدر و اهل بیت(ع(

 خداوند ذیل آیه سوم سوره دخان میفرماید:

إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ إِنّا کُنّا مُنْذِرینَ فیها یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ.

اهل بیت (ع) میفرمایند:

کُلُّ أَمْرٍ حَکیمٍ ای یقدرالله کل امر من الحق و من الباطل و ما یکون فی تلک السنه وله فیهم البداء والمشیه یقدم ما یشاء و یوخر ما یشاء من الآجال و الارزاق و البلایا و الاعراب و الامراض یزید فیها ما یشاء و ینقص ما یشاء.[1]

 خداوند دراین آیه می فرماید که ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم. ما منذر هستیم و در قرآن انذار قرار داده ایم. در این قرآن تمام راهها مشخص شده است و حد و حدود اینها تبیین شده است. در این حدیثی که تلاوت شد اهل بیت (ع) در مورد جنبه برزخی حکمت صحبت می فرمایند.

 "حکمت" یعنی راه بازکردن، راه گشایی، راه سازی.

 اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم: « اول می شود راه سازی، بعد می شود راه گشایی و بعد می شود راهنمایی، که راهنمایی جزء "هدایت" است».« تقدیرکردن» یعنی  ساختن راه درجنبه برزخ و قرار دادن اشیاء مربوطه برآن.این مفهوم دراحادیث به صورت مقدر کردن موضوعات مختلف بیان شده است. اما نکته مد نظر ما، قسمت بعدی حدیث است. خداوند می فرماید: و یزید فیها ما یشاء و ینقص ما یشاء خدا به هر نحوی که بخواهد، در امور کم و زیاد می کند و یلقیه رسول الله (ص) الی امیر المومنین (ع) و حضرت رسول الله (ص) این حکمتهایی را که مقدر شده است به امیر المومنین (ع) تحویل می دهند. و یلقی امیر المومنین (ع)الی الائمه (ع) و امیر المومنین (ع) هم اینها را تحویل دیگر ائمه (ع) می دهند. حتی ینتهی ذلک الی صاحب الزمان(ع)   تا اینکه تحویل امام زمان (عج) داده می شود. .... اگر شما در ماجرای شب قدر این ارتباط را بین اهل بیت عصمت و طهارت( ع) می بینید، این ارتباط همه جایی و همه زمانی است. اینگونه ارتباط در تمام عوالم  و در تمام نشئات از جمله در ماجرای ظهور امام زمان (عج) وجود دارد.


[1]  ( الامام الباقر والصادق والکاظم علیهم السلام ) " إنا أنزلناه : یعنی القرآن . فی لیلة مبارکة إنا کنا منذرین : وهی لیلة القدر ، أنزل الله القرآن فیها إلى البیت المعمور جملة واحدة . ثم نزل من البیت المعمور على رسول الله صلى الله علیه وآله فی طول ( ثلاث خ . ل ) عشرین سنة . فیها یفرق : فی لیلة القدر . کل أمر حکیم : أی یقدر الله کل أمر من الحق ومن الباطل ومایکون فی تلک السنة ، وله فیه البداء والمشیة ، یقدم مایشاء ، ویؤخر ما یشاء من الآجال والارزاق والبلایا والاعراض والامراض ، ویزید فیها مایشاء وینقص مایشاء ویلقیه رسول لله صلى الله علیه وآله إلى أمیر المؤمنین علیه السلام ، ویلقیه أمیر المؤمنین علیه السلام إلى الائمة علیهم السلام ، حتى ینتهی ذلک إلى صاحب الزمان علیه السلام ، ویشترط له مافیه البداء والمشیة والتقدیم والتأخیر

 معجم احادیث امام مهدی(عج) ج5 ح 1850 / القمی : ج 2 ، ص / مجمع البیان : ج 5 ص 61 / الصافی : ج 4 ص 4 - عن مجمع البیان ، مرسلا . / البرهان : ج 4 ص 159 ح 6 / المحجة : ص 202 / البحار : ج 97 ، ص 12 ب 53 ، ح 19 / نور الثقلین : ج 4 ، ص 620 ح 8 / ینابیع المودة : ص 428 ب 71 -

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد