بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

روستایی که حتی پلاکاردها را هم شرمند کرده

جام جم آنلاین: 30 سال است که یادواره شهدای فردو برگزار می‌شود، سنت برپایی «کنگره شهدا» اولین بار اینجا به ثمر نشست.

                     

اینجا فردو است، معجزه‌ای سبز که ناگهان در کویر سوزان قم روئیده است؛ روستایی با درخت‌های انبوه گیلاس و انگور و آب فراوان و البته یک «رکورد» در تاریخ اسلام و ایران.

فردو با هزار نفر جمعیت بیش از 112 شهید تقدیم اسلام کرده است. روستایی که فاصله مزار شهدا با خانه‌هایش یک سنگچین بیشتر نیست، روستایی که در و دیوارش پر از حدیث و آیه است، روی در غسالخانه کوچکش نوشته‌اند: «بزرگ‌ترین واعظ مرگ است»، مسجدش شلوغ‌ترین جایش، روستایی که حتی یک دیش ماهواره روی پشت بام‌ها و پستوهایش سبز نشده، روستایی که همه زنانش چادری هستند و...اینجا فردو است، فردو از «فردوس» می‌آید، فردوس هم یعنی بهشت!

اما چرا فردو، «فردو» شد؟ از سال‌های سال تاکنون، در گرمای سوزان تابستان قم، مراجع و علما برای استراحت به فردو می‌آمدند، این شد یک پیوند.

زمین‌ها و مراتع مرغوب فردو هم مورد طمع نورچشمی‌های رژیم پهلوی بود و شروع کردند به غصب زمین‌ها. پانزده خرداد 42 یکی از اولین کفن‌پوشان، مردم فردو بودند تا انقلاب و جنگ، مردم فردو، آن‌قدر جگرگوشه‌هایشان را به جبهه فرستادند و «شهید» تحویل گرفتند که بنیاد شهید می‌گوید هیچ روستایی به گرد رکورد فردو نمی‌رسد.

وقتی خواستند جدیدترین تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم را نامگذاری کنند، یک نفر خوش ذوق یاد این رکورد افتاد، پیشنهاد کرد و همه قبول کردند و سایت جدید غنی‌سازی ایران شد: فردو!....فردو حالا اسم دو جاست؛ هم روستایی که به نسبت جمعیتش بیشترین شهید را داده است و هم نام دسترنج یک ملت!

***

قرار بود یادواره 104 شهید «فردو» برگزار شود، مثل هرسال، برای سی امین سال، پلاکاردها و بنرها چاپ شده بود، اما آخرین شهید، پلاکاردها را هم شرمنده کرد، «فردو» باز شهید داده است: روح‌الله شکارچی در درگیری با گروهک تروریستی پژاک.

مجبور شدند روی عدد شهدای فردو، با مقوا اصلاحیه بزنند. فردو هنوز رکورد می‌زند.

بهمن هدایتی - جام‌جم

نظرات 1 + ارسال نظر
ی میرزایی چهارشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 14:21

بالاخره چند تا شهید داره دوتا عدد هست فکرکنم

دست شما درد نکنه یه تحقیقی انجام بدید به ما هم اطلاع بدید.ممنون یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد