بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

حضرت فاطمه (س) از دیدگاه روایات

       

 

موضوع دوم :اقتدا و توسّل به حضرت زهرا(س)

یکی از مناقبی که وجود مقدّس حضرت زهرا سلام
اللّه علیها با پدر و همسر و فرزندش مشترک است، در اهتدا و اقتدا و تمسّک است،
یعنی هدایت یافتن و پیروی کردن مردم از آنان و در موقع نیاز، متوسّل شدن به آنان.

انس بن مالک روایت می کند: « روزی پیامبر اکرم با ما نماز صبح به جای آورد، و پس از فراغت از نماز روی مبارکش را به سوی ما گردانید و فرمود: ای جماعت مسلمانان، هر کس که آفتاب را از دست بدهد، پس باید به ماه تمسّک جوید، و در فقدان ماه دست به دامان زهره شود، و اگر زهره را نیابد، به دو ستارة فَرقَدان پناه آورد. از پیامبر اکرم سؤال شد که یا رسول اللّه مقصود از از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان ( دو ستارة نور افشان ) چیست؟ فرمود: من آفتابم، علی ماه، و فاطمه زهره است و دو ستاره حسنین هستند. آنان با کتاب خدا، دو دست آویز بشرند و همواره به هم پیوسته اند و هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر به من ملحق شوند ».

از روایت مذکور کاملاً روشن است که حضرت صدّیقه سلام اللّه علیها در مراتب و مناقب گفته شده، هم ردیف رسول اکرم، امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السّلام است و در مقام تمسّک، اهتدا و اقتدا همانند آنان می باشد، و اگر در ولایت و عصمت نظیر پیامبر اکرم، علی و حسنین نبود، امر هدایت یافتن و پیروی مردم از او و توسّل هر بشری در مشکلات به او، کاری بیهوده و گزاف می بود.

ترتیب اسماء پنج تن در آسمانها، در عرش، در کرسی، در جنّت و در سایر مواقف که نوشته شده و یا مورد خطاب خدای بوده اند، به همین سبک و نسق بوده است. و آنچه محقّقاً از ترتیب اسامی آنان در کلام پیامبر می توان استفاده کرد، این است که رسول اکرم دارای عالیترین مقام، و امیرالمؤمنین پس از پیامبر، و حضرت زهرا بعد از او، و حسنین پس از فاطمه سلام اللّه علیها، صاحب والاترین مقام در جهان آفرینش هستند. و ما این مطلب را ثابت خواهیم کرد که حضرت زهرا سلام اللّه علیها از یازده امام دیگر افضل و برتر است، و اگر جز این یک منقبت، فضیلت دیگری در شأن او نبود، همین برای اثبات مقام ولایت آن حضرت کافی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد