بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی
بصیرت

بصیرت

معارفی،سیاسی

ولادت امام حسن مجتبی(ع) مبارک

http://www.snn.ir/pic/13900525063_2011228118e.jpg

به مناسبت سالروز ولادت کریم اهل بیت (ع)،تنهاترین سردار لشکر حیدر و غریب شهر پیامبر،حضرت امام حسن مجتبی(ع) مبارکباد.
 
اگر مردم مرا یاری می کردند، زمین برکتش را بر آنان ارزانی می داشت. 
 
امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه بر منبر رفتند و قسم یاد کردند که اگر مردم با من بیعت کرده و من را اطاعت و یاری می‌کردند، آسمان قطرات بارانش را و زمین برکتش را بر آنان ارزانی می‌داشت.

گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ مهربانی پروردگار عالمیان بر خلایق خود دارای جلوه‌ها و مظاهر متعدد و بسیاری است که از عهده شمارش بیرون است.
یکی از اصلی ترین و بارزترین جلوه‌های رحمت خداوند، قراردادن ستارگانی است برای هدایت مردم، تا از خطر گمراهی و بیهودگی درامان باشند.

چشمه ساران زلالی که مردم از آنها می نوشند و به وسیله آنها هدایت می شوند، مَثل امامان معصوم(ع) مَثل ستارگانی است که با غروب هر یک، ستاره دیگری طلوع می کند. هدایت گرانی که مردم را به سوی خدا می خوانند و هر کس به آنها ایمان آورد راه به بهشت می برد.

در برابر این لطف بی کران خداوند مسلمانان وظیفه دارند که حجت خداوند را بشناسند و به سمت او بروند و در تمام شئون زندگی خود از او تبعیت محض داشته باشند.

دوم ستاره آسمان ولایت و امامت، حضرت حسن بن علی(ع) است که بعد از شهادت علی بن ابیطالب(ع) به مقام عظمای ولایت و امامت رسید.
اما افسوس و صد افسوس که تاریخ سیاسی تشیع همواره با تلخی‌های بسیار که از ناحیه جور و ستم مردم بر امام، نشات می گیرد، همراه است.

داستان جهل و ناآگاهی مردم نسبت به مقام امامت، داستانی قدیمی است و یکی از مواقع دردناک و بسیار آزاردهنده تاریخ سیاسی تشیع مسئله صلح اجباری امام حسن(ع) با معاویه ملعون است.

آن هنگام که مردم به امام روی نیاورده و ترک اطاعت امام می کنند و امام حق را عمداً رها کرده و به سمت طاغوت می روند مطمئناً آینده و سرنوشت دردناکی در انتظار آنان خواهد بود.
امام حسن(ع) پس از صلح با معاویه بر منبر رفتند و قسم یاد کردند که اگر مردم با من بیعت می کردند و من را اطاعت و یاری می کردند آسمان قطرات بارانش را و زمین برکتش را بر آنان ارزانی می داشت و معاویه در خلافت طمع نمی کرد.
اهمال مردم در دفاع از امام حسن(ع) و یاری نکردن ایشان به زیان خود مردم تمام شد تا آنجا که امام (ع) آنان را به مثال قومی دانست که به دام گوساله پرستی افتاده‌اند، امتی که به سبب جهالت و نادانی سبط پیامبر(ص) را رها کرده و معدن علم و محل وحی خداوند را ترک گفته‌اند به ناچار باید به گوساله پرستی بیفتد و حکومت معاویه برازنده آنان است.
حکومتی که سرشار از اشرافی گری و تبعیض بین عرب و عجم و مطرود کردن سنت نبوی است. حکومتی که ثمره آن یزید بن معاویه است و حادثه تلخ و جانگداز کربلا را برای تاریخ به یادگار گذاشته است، تاریخ تا به حال بارها و بارها شاهد این فجایع و ناگواری‌ها نمی بود اگر مردم راه نجات خود را می شناختند و رستگاری خود را در پیروی از ائمه معصومین می یافتند.
سختی‌ها و ناگواری‌هایی که به امام حسن(ع) رسید نه تنها از جانب دشمنان ایشان بلکه از جهل و نادانی یاران و اصحاب ایشان بود، جهل و نادانی از طرف اصحاب همیشه اهل بیت(ع) را آزار داده و تاریخ را دستخوش وقایع تلخی کرده است.

تا جایی که امت اسلامی به جای رجوع به سبط پیامبر(ع) به سمت لعنت شدگان از زبان پیامبر رفتند و دچار گوساله پرستی شدند عبرت‌های تاریخی به هر انسان شیعی و خردمندی می آموزد که اطاعت از امام(ع) حاصل نمی شود مگر با علم به مقام و جایگاه امامت.
منابع:

1. اسرار آل محمد .ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی

2. صحیفه الرضا . ترجمه حجازی

انتهای خبر / خبرگزاری دانشجو / کد خبر : 13900525063
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد